Båtar – djuplodande båttester och de senaste nyheterna
Våra senaste båttester
Till alla tester-
PlusSkippo testar
Hydrolift X26 – fartvidundret utmanas i 70 knop och ruskväder
Sylvasst och stegat skrov samt fartresurser på över 70 knop. Det är upplagt för en test där prestigebåten Hydrolift X26 verkligen ska…
-
PlusSkippo testar
Beneteau First 18 – den bekymmersfria snabbseglaren
Lekande lätt planing i 14 knop – men Beneteau First 18 har fler ess i rockärmen än så. När Skippos testlag ger…
-
PlusSkippo testar
Lynxmar O22 – råbarkad och grov arbetsbåt som löper linan ut
Aluminiumbåtar som vill vara fräcka statusbåtar och rediga grovisar på samma gång finns det gott om. Lynxmar O22 löper linan ut med…
-
PlusSkippo testar
Tärnskär 25 – gubbig eller förföriskt klassisk hyttbåt?
Gubbig? Njaej, snarare klassik om man frågar Skippos båda utsända båttestare som också slår fast att Tärnskär 25 mer stabil än temperamentsfull….
-
PlusSkippo testar
Arronet 30 Surprise – yrkesfolkets våta drömhyttbåt
De tenderar att falla pladask – såväl polisen som brandkåren och räddningstjänsten. Skippos utsände reporter förstår varför. Häng med på testen av…
-
PlusSkippo testar
Sting Pro 725 Cabin – ingenting för ängsliga stekare!
Inget överdåd. Inga onödiga fördyrade detaljer. Bara ren och skär funktion som levererar med den äran. Se testen där vi slänger prestigen…
-
PlusSkippo testar
Heyman 42 PPH – befriande trendbrott i en likriktad båtvärld
Man kan förstås spela safe och nöta på i samma gamla hjulspår. Eller så kan man som Gabriel Heyman konstruera en båt…
-
Skippo testar
Arrofoil 25 Cabin – tar bruksbåten till en helt ny nivå
Det handlar om att köra en stryktålig, grov och råbarkad bruksbåt på en helt ny nivå – bokstavligt talat och i alla…
-
PlusSkippo testar
Max 48 – funktionen framför allt utan prut!
En prestigelös aluminiumbåt med katamaranskrov med funktionen i första rummet utan prut. Så lär vi känna Max 48. Se testen! Hörde jag…
-
PlusSkippo testar
Zulu + Oxe = 50 knop på en liter/nm med dieselutombordare
Man tager en potent högfartsbåt och hänger på något så oväntat som en dieselutombordare. Voila – så får man en särdeles bekväm…
Läs mer om
Allt på ämnet båt
-
Cremo satsar i motvind – lanserar flera båtar under 2025
Lågkonjukturer är som bekant tuffa för båtbranschen och det gäller att göra ett val. Antingen dra åt svångremmen eller så gasar på…
-
Lyxvarvet avtäcker sin senaste skapelse – en lyxseglare i klassisk stil
Helt byggd i aluminium och 65 meter lång. Nu blir det förhoppningsvis andra gången gillt för ägarparet som inom loppet av 8…
-
Cormate Super Utility 27 – solskensglidaren som gör över 70 knop
Vid en första anblick en motorbåt i mängden men under vattenlinjen på nya Cormate Super Utility 27 döljer sig ett racing-inspirerat skrov….
-
Mantaray M25 – äntligen redo för produktion och försäljning
Vägen har varit lång och krokig och det tog mer än två decennier från idé till färdig båt. Men nu är bärplansbåten…
-
Foilone Pegasus – flygande F1-bil i fritidsbåtsformat
Drömmer du om att flyga fram på bärplan? Då kanske den finska uppstickaren Foilone Pegasus kan vara något för dig – åtminstone…
-
Svenska Alukin vinner stororder – bygger arbetsbåt till Marinen
Med sina robusta konstruktioner och råbarkade utseenden har Alukins båtar gjort sig kända som en riktig arbetshästar. Nu har båtbyggarna från Norrtälje…
-
Båtliv på hösten – de flesta missar det mesta av det bästa
Var håller båtfolket hus när skärgården är som bäst? Det frågar sig Skippos Elias Johansson Rimsby som också kommer ut som nesofil…
-
Silver Cavalier: En 60-talsdröm för soldränkta medelhavsturer
Bevarad i sitt ursprungliga skick och en riktig solskensjakt. Vi tar rygg när Aquaholic gör en rundtur på Silver Chevalier, en riktig…
-
Virtue V10 Cabin – rustad för alla väder och klimat
En förstklassig allvädersbåt och teknisk revolution. Så långt företagets egna ord om nya Virtue V10 Cabin som ska passa lika bra på…
-
Sting 725 HT – ett sansat val av hyttbåt
Hejdlöst med hästkrafter och finesser? Eller ett sansat inköpspris med ett minimum av tillbehör som kan fallera? För Sting 725 HT är…
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…