Drömmen om Gotland Runt: Vi är igång – men hinner båten bli färdig?

Med 30 dagar till start börjar nu Skippos och Svenska Sjös gemensamma resa mot Gotland Runt. En fartfylld färd där vi tillsammans med er tar reda på vad som krävs för att delta i Sveriges största havskappsegling!

Besättningen bestående av (från akter till för) Magnus vid rodret, Sara, Alice som är skeppare, Oscar och undertecknad bakom kameran!

Det är sånär som på dagen en månad tills den tidigare grundstötta Elan 310:an ska trängas med hundratals andra båtar i starten av Sveriges största havskappsegling – Gotland Runt. Men innan dess är listan av saker som ska falla på plats milslång.

Än så länge ligger båten på land, utan rigg, segel och har för ett par veckor sedan fått tillbaka fått sin köl tillbaka efter tidigare nämnda grundstötning.

Oddsen kan således tyckas vara emot oss.

Under veckorna som kommer ska ni få följa med på en resa där vi på Skippo ihop med Svenska Sjö Båtförsäkringar ser till att båten är redo för den strapats den ska utså i slutet av juni.

Ombord hittar vi en besättning ledd av Skippos Alice Rosberg som tjuvstartat satsningen i hopp om att vara något mer förberedd när startskottet ljuder och flaggan halas den 30 juni.

– Ännu har vi ingen båt men det gäller ändå att få ihop teamet inför en resa som denna. Inför våra första träningar, medan den faktiska Gotland Runt-båten ligger färdigställs, har vi fått låna en gammal Albin 78:a. Det är sannolikt inte alls samma sak men nu får vi åtminstone en chans att segla ihop och lära känna varandra, säger Alice Rosberg inför första träningstillfället en solig eftermiddag i sena maj.

Ett race mot klockan

Det är mer än bara själva kappseglingen som kommer att få gå undan i detta projekt. Båten ligger som tidigare nämnt fortfarande på land och seglen är ännu inte sydda.

Men där andra ser hinder väljer vi att se möjligheter!

I denna artikelserie kommer ni att få följa lagets träningar, framsteg och motgångar i ett loggboksliknande format. Men vi ska också försöka ta reda på vad som faktiskt krävs för att kunna göra en resa som denna. Frågetecknen hos oss är minst lika många som de hos er.

Bör en gennaker gippas på ut- eller insidan?

Hur flyger man drönare från en segelbåt?

Hur ska vaktskift fungera ombord under en flera dagar lång kappsegling?

Och hur ska man egentligen lyckas tyda KSSS säkerhetskrav?

Allt detta och troligtvis mer hoppas vi kunna ge svar på som senast när målgångssignalen hörs ute i Sandhamn.

Följ med oss på färden för nu börjar resan och drömmen om Gotland Runt!