Mätmannen förklarar: Verifierat mätbrev – så skiljer det sig

Skippo och Svenksa Sjö jagar revansch på Gotland Runt. För att tävla på lika villkor skaffar vi ett så kallat verifierat mätbrev. Svenska Seglarförbundets mätchef Johan Tuvstedt mäter Elan 310 Groundbreaker och berättar varför det är så viktigt.

Att kappsegla utan ett riktigt mätbrev är som att köra racing med en lånebil. Visst går det men det är knappast att optimera sina förutsättningar att prestera. Bättre då att skaffa ett så kallat verifierat SRS-mätbrev (SRSv) så att förutsättningarna blir så bra och rättvisa det kan bli.

Alternativet är att ställa upp i kappseglingar med ett standardmätbrev som är baserat på antaganden. Eller som Svenska Seglarförbundets chefsmätman Johan Tuvstedt säger utan omsvep:

”Alltid felaktiga uppgifter”

– Tillverkarens uppgivna vikt på båtar stämmer aldrig. De väger alltid mer, oftast avsevärt mer, än vad som uppges. Man bör alltså låta mäta in båten om man ska kunna göra sig gällande.

SRS står alltså för Svenskt Respitsystem, vårt nationella handikappsystem där varje båt får ett tal som justerar för skillnader i fartpotential. Allt för att olika båttyper kan tävla mot varandra. Ett vanligt mätbrev bygger på mått du själv rapporterar in, inklusive segel och rigg – men utan exakt vikt.

SRSv å andra sidan utfärdas och verifieras av en av Svenska Seglarförbundets auktoriserade mätpersoner. Denne väger båten i tomt skick, kontrollerar riggmått, segelhöjd, peke och spinnackerutrustning.

Så vem behöver mätbrev? Svaret är enkelt – den som bryr sig. Tabelltal är för söndagsseglare. Ytterligare ett steg upp, det vill säga ett vanligt mätbrev, behövs så fort båten, rigg eller segel på något vis avviker från standardmåtten. Har man däremot ambitioner eller seglar väldigt ofta mot samma motstånd brukar det vara värdefullt att ha korrekt data och då blir ett verifierat mätbrev aktuellt.

Var det värt besväret för Skippos ödmjuka men likväl engagerade besättning?

Svaret är ett solklart ja. Det tar lite tid och kräver noggrannhet – men det gör också vår insats på kappseglingsbanan mer rättvis, mer trovärdig och roligare.

Bara resten kvar…

Vi vägde Groundbreaker, mätte riggen, skruvade bort stegar – och fick till slut en siffra vi kan vara stolta över.

Nu återstår bara en sak – att segla så snabbt vi kan.