Mysteriet löst – därför attackerar späckhuggare segelbåtar
Hämndaktion efter gamla oförrätter. Eller övning för att vässa sin jaktförmåga. Teorierna kring varför späckhuggare plötsligt började attackera segelbåtar har varit många. Nu tror man sig veta svaret.
Det som började som på en given signal för ungefär fyra år sedan kom sedan bara att eskalera. Något som Skippo har rapporterat om vid ett flertal tillfällen. Inte minst när en svensk barnfamilj drabbades för nästan precis tre år sedan.
Vi talar om späckuggarnas attacker på segelbåtar i allmänhet och deras roder i synnerhet. Attacker som har lett till tappade roder och att båtar sjunkit.
Bilden är tagen från ett annat sammanhang.
Nu anser sig en internationell grupp valforskare med marinbiologen Renaud de Stephanie i spetsen veta anledningen till attackerna. Enligt forskningen (se rapporten här) rör det sig varken om hämndaktioner eller övning. Dessa djur är helt enkelt bara uttråkade och har hittat ett tidsfördriv som får duga. Åtminstone tillfälligt.
Rädd och maktlös
– Självklart kan man känna sig rädd och maktlös när ens segelbåt blir attackerad av späckhuggare. Men samtidigt måste man förstå att det faktiskt inte handlar om några attacker. Späckhuggarna väger flera ton och är oerhört effektiva rovdjur. Om de verkligen skulle vilja attackera en båt i den här storleken så skulle det inte bli mycket kvar av den, säger Renaud de Stephanis till DN.
Andra har också läst:
Späckhuggare när bevisat mycket intelligenta djur. Att tidsfördrivet för tillfället går ut på att söka närkontakt med segelbåtar är något som skulle kunna liknas vid en tillfällig fluga i raden av hyss som har varit på tapeten, rapporterar DN.
1987 såg forskare hur en späckhuggarhona simmade omkring med en död lax på huvudet. Ett beteende som spred sig för att sedan dö ut.
Nästa grej verkade vara att bolla lekfullt med maneter som för övrigt ingår i späckhuggarnas föda.
Fler hyss…
Vissa späckhuggare sågs knuffa på klumpfiskar så att de tappadde kursen utan att för den skull skadas.
Hur länge leken ”knuffa på roder” kommer att fortgå återstår att se.
Så gör du när späckhuggarna kommer
Tidigare var rådet för den som blir attackerad av späckhuggare att stänga av motorn, ta ner seglen och släppa ratten. Det gäller inte längre.
Nu är rådet det rakt motsatta. Att inte stanna utan att hålla farten uppe och att försöka ta sig ut från späckhuggarnas revis så fort som det bara går.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…