Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare och modernare. Viktigast av allt är att den öppnar upp för att integrera en stor plotter i instrumentpanelen.
Det är lätt att drömma om en snygg styrpulpet. Det är lite svårare att bygga den. I del två av Skippos byggskola kastar sig Claes Olivecrona in i nästa steg av projektet – full av energi, idéer och slippapper. Som tur är finns Micke Svensson från Seacat Marine vid hans sida – metodisk, tålmodig och med betydligt mindre polyester på kläderna.
Vi kastas direkt in i båtslöjdens verklighet: MDF-skarvar tejpas, fogar kladdas och förstärkningar skruvas fast. Claes är i sitt esse – han pekar, frågar, slipar lite på måfå och är inte rädd att sticka in ett ”Vad är det här för något, Micke?” mitt i allt.
– Vi har inte gjort den sådär supersnygg eftersom vi ändå kommer slipa av den här innan primer och lackering, förklarar Micke lugnt, medan Claes redan börjat riva i glasfiberremsorna som om det vore julklappspapper.
Det är ett samspel som fungerar. Claes frågar – Micke svarar. Claes testar – Micke rättar till. Och mitt i allt växer styrpulpeten fram.
Serie: Fynd eller fiasko
Se hela serien här!- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapFynd eller fiasko? Skippo renoverar en riktig klassiker!Del 1. Var det egentligen ett så jäkla smart köp? Eller förresten, det spelar ju ingen roll nu när tärningen är kastad…. 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapRenovering – båten strippas för att byggas ihop på nyttDel 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Ingen tid att… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapRenovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapLaga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däckDel 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapRenovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sugDel 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapVi monterar ny avbärarlist på en gammal båtDel 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapBygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktionDel 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapInstallera ekolod – det hänger på givarens placeringDel 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapInstallera plotter – enkel match när man känner till fallgroparnaDel 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapInstallera landström – undvik livsfarliga felet som många görDel 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapLitiumbatteri – du får vad du betalar förDel 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapUppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggtDel 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapSå styr du båtens elsystem via din plotterDel 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapNytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynorDel 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och… 
- 
                                  Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka påDel 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja… 
- 
                                 Skippo kunskap Skippo kunskapFörvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men… 
Glasfiber och gravallvar
Glasfiber är inte att leka med. Det vet Micke. Och det lär sig Claes.
– Det är viktigt att förbereda allt innan man blandar polyester, för sen har man inte mycket tid, säger Micke med det där tonfallet som antyder att han talar av erfarenhet.
Claes nickar – och börjar förbereda. På sitt sätt.
– Nu har vi kommit till det roliga, nämligen att slipa, säger han entusiastiskt, medan Micke plockar fram rätt papper i rätt grovlek och förklarar varför 80-papper är perfekt till epoxyspackel.
Blomsterspruta och båtkemi
När det blir dags för avfettning blir det klart att Claes har en egen syn på verktyg. Han har spanat in Mickes teknik – och är imponerad.
– Jag har ju sett att du använder en blomspruta, säger han.
– Ja, det är att föredra. Då slipper man kontaminera medlet, svarar Micke som vanligt helt obrydd över den udda kombon av trädgård och båthantverk.
Det är också här Claes börjar förstå vikten av att jobba metodiskt – inte bara spontant. Avfettning kräver teknik. Lack kräver tajming. Och temperaturen måste vara perfekt.
– Vindstilla, 15 till 20 grader, gärna på morgonen innan folk börjar röra sig, säger Micke.
Claes ser nästan besviken ut – det lät ju så enkelt först.
Rullat, lackat, monterat – och förvandlat
Mot slutet är det dags för lack och montering av rutan. Claes greppar stegborrmaskinen med samma entusiasm som ett barn greppar en klubba, men Micke styr honom rätt.
– Den här är avrundad i spetsen. Har man en rak borr då spricker plexin, säger Micke och räddar ännu ett potentiellt fiasko.
Och plötsligt – där står den. Den nya styrpulpeten. Inte längre en skrymmande ”kommod hos farmor”, som Claes uttryckte det i del 1, utan en smäcker pjäs redo för båtliv.
– Jag måste ändå säga att all tid som det här tog var värt det, säger Claes nöjt. – För centerkonsolen är ju ändå stommen i en centerkonsolbåt.
Se videon: Båtdrömmar, byggtips och oväntade verktyg
Vill du se vad som händer när passion möter precision? När ivrig entusiasm paras med strukturerad kunskap? Då ska du inte missa denna andra del i Skippos byggserie. Claes Olivecrona står för energin – Micke Svensson från Seacat Marine för expertisen.

