Legendariska havskappseglarens bästa säkerhetstips

Han har varit med om mycket till havs. Väldigt mycket. Som när hans båt sjönk i Golden Globe 2022. Här spetsar vi öronen och lyssnar på Tapio Lehtinens bästa tips gällande säkerhet ombord.

Tapio Lehtinen är något av en ikon i seglarkretsar. Med ett skarpslipat sinne för sjösäkerhet och en meritlista som både imponerar och förskräcker, kliver han ombord på sin Swan 55:a för att segla årets Gotland Runt – med ett tydligt budskap: det handlar inte om prylar, det handlar om ansvar.

Flytande grönsaksodling

Från Whitbread till Golden Globe – och havets brutala läxor
Tapio debuterade på den stora scenen redan 1981 i det klassiska Whitbread Round the World Race. Men det är hans senare äventyr som har etsat sig fast hos många. I Golden Globe Race 2018 seglade han solo jorden runt i en klassisk Swan 36 – och kom i mål en hel månad efter de andra. Orsaken? Beväxning. Hans båt var bokstavligt talat en flytande grönsaksodling.

Än värre blev det i 2022 års upplaga. Då sjönk båten. Tapio räddades efter 24 timmar i livflotte på Indiska oceanen – tack vare stålnerver, välrepeterade rutiner och rätt utrustning.

– Jag hade ingen orsak att bli nervös. Jag visste exakt vad jag skulle göra, säger han.

”Hamna aldrig i vattnet!”

På däck under Gotland Runt-förberedelserna är Tapio inte bara seglare – han är missionär för aktiv säkerhet. Och det handlar inte om att köpa dyra prylar, menar han.

– Visst, all utrustning kostar kanske 3000 euro, men det viktigaste är att aldrig hamna i vattnet, säger han. Därför ska man alltid vara på lovarts sida, hålla i sig – ”one hand for the ship, one hand for yourself”.

För honom är säkerhet inte en valfri accessoar. Det är kultur, disciplin och moral.

– Det här är ingen demokrati. Om du är vaktchef och någon går överbord under din vakt – då går vi tillsammans till rättegång. Vi träffar föräldrarna. Vi tittar dem i ögonen.

Kursen som räddade livet

Tapio är varm förespråkare av ”Safety at Sea”-kurser, som han menar var direkt livsavgörande när hans båt sjönk. Fysiska övningar i bassäng, att klättra upp längs fartygssidor, använda livflotte och nödutrustning – allt hade han övat.

– Det är det som gör skillnaden. Inte att du har PLB eller AIS – utan att du vet vad du gör när skiten träffar fläkten.

Inget utrymme för falsk trygghet

Tapio är inte nådig i sin kritik mot övertro på teknik.

– Problemet är att folk köper grejer för tiotusentals euro och tror att de är säkra. Men det är en illusion. Det viktigaste är hur besättningen agerar. Hur ni jobbar tillsammans. Det är där överlevnaden avgörs.

Rutiner för allt!

Han visar upp sin detaljerade säkerhetsmanual. Där finns rutiner för allt: grundstötning, brand, kollision, sjukvård, riggförlust, kapning, blixtnedslag och till och med piratattacker.

– Man ska vara förberedd på allt, avslutar han.

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö