Experten visar: Så luftar du din dieselinombordare
Att serva sin båtmotor behöver inte vara krångligt. Experten Per Ingberg från Svenska Sjö visar hur du steg för steg byter bränslefilter, luftar systemet och undviker dyra skador på din dieselmotor.
När olyckan varit framme är det ofta Svenska Sjös skadechef Per Ingberg som båtförare får prata med. Men Per är inte bara försäkringsexpert – han har också många år inom varvsbranschen och är något av ett vandrande lexikon gällande allt som rör motorer, batterier och löpande underhåll av båtar.
I samband med torrsättningen av Elan 310 Groundbreaker lät vi Per titta närmare på bränslesystemet på dess Volvo Penta D1-20. Motorns modell och märke spelar förvisso inte så stor roll då samma principer gäller för de flesta dieselinombordare.
Rena filter och ett bränslefyllt system – grunden till en frisk motor
Byte av bränslefilter är något som bör göras årligen – inte bara för att filtren är förbrukningsvaror, utan också för att du får möjlighet att kontrollera om det finns vatten i bränslesystemet.
– Många byter filter på våren, men jag vill hellre rekommendera hösten. Finns det vatten i filtret är risken stor att det även finns i andra delar av systemet. Står det kvar över vintern kan detta orsaka rost i spridare eller högtryckspump – vilket kan bli en dyr historia, säger Per Ingberg.
De flesta motorer har två filter i sitt bränslesystem. Ett förfilter och ett finfilter. Placeringen varierar mellan modeller, men principen för byte är densamma. När dessa ska bytas är det viktigt att inte missa att sätta dit några av de o-ringar som medföljer. Utan dessa blir nämligen systemet inte tätt och nästa steg blir närmast omöjligt att genomföra.
Lufta dieselinombordare – så gör du
En dieselmotor med luft i systemet startar inte. Därför är det viktigt att lufta ur systemet efter ett filterbyte. Som tur är det enkelt:
– Lätta ett par varv på luftningsskruven och pumpa upp bränsle med handpumpen. Fortsätt tills det inte kommer några luftbubblor, då vet du att systemet är fritt från luft, förklarar Per.
Var luftningsskruvarna sitter skiljer sig mellan olika motorer. I instruktionsboken brukar det finnas sprängskisser som visar vilken ordning de olika skruvarna ska lättas på.
– Att kunna lufta sin motor själv är guld värt. Det kan rädda dagen om du får soppatorsk eller får in luft i systemet ute på sjön, avslutar Per.