Byta olja och oljefilter på dieselmotor – experten guidar
Att byta olja och oljefilter på båtmotorn är enklare än många tror – bara man vet hur man gör. I detta avsnitt av Båtfixarskolan visar Svenska Sjös skadechef Per Ingberg hur man går tillväga!
Många Skippoläsare känner igen säkert igen namnet Per Ingberg – Svenska Sjös skadechef. Men frågan är om inte ännu fler har varit i kontakt med honom i när olyckan varit framme. Men det få kanske vet är att Per också är ett riktigt båtproffs med lång erfarenhet från både varv och motorer.
Han är dessutom något av ett levande uppslagsverk när det handlar om service, underhåll och tekniken bakom en välmående motor.
I en serie korta instruktionsfilmer delar han med sig av sina bästa knep för att hålla dieselmotorn i toppskick. I detta tredje inslag visar han hur du byter oljefilter och motorolja – i exemplet på en Volvo Penta D1-30, men råden gäller i stort sett alla modeller.
Gör dig beredd på lite spill
Att byta olja är sällan ett jobb som lämnar motorutrymmet fläckfritt.
Lägg ut något som suger upp spill, och ha en burk redo för att fånga upp oljan från det gamla filtret. Men innan du börjar – värm upp motorn.
– Vi har varmkört motorn i ungefär 20 minuter. Då blir den gamla oljan varm, mer lättflytande och enklare att suga ur, säger Per Ingberg.
När motorn är varm tas oljestickan bort och oljesugens slang förs ner i oljetråget. Kontrollera att den verkligen når hela vägen ner. På vissa motorer finns ett separat sugrör som fungerar bättre – det skiljer sig mellan olika modeller.
Det är också klokt att kolla upp hur mycket olja motorn rymmer, så du vet både hur mycket som ska ut och hur mycket som ska fyllas på.
– Nu är det dags att montera av oljefiltret. Då är det viktigt att kontrollera så att o-ringen följer med filtret. Det händer faktiskt ibland att den fastnar på blocket. Med två o-ringar blir systemet inte tätt och det kommer att spruta ut olja i hela motorrummet.
Dags att montera ihop igen
När oljan är tömd och det gamla filtret borta är det dags att återställa systemet. Innan du skruvar fast det nya filtret kan du göra monteringen enklare med ett litet knep.
– Ta lite olja och stryk på det nya filtrets o-ring, då är det sällan några problem att montera.
Hur hårt ska filtret dras åt?
– En vanlig fråga. Rekommendationen är att dra så hårt som man orkar med en hand. Det kommer att sätta sig ordentligt fast med hjälp av oljan, säger Per Ingberg.
När filtret sitter där det ska fyller du på ny olja. I motorn på Elan 310 går det i ungefär 3,5 liter. Per börjar med drygt tre, startar motorn kort för att låta filtret fyllas, och kontrollerar sedan nivån på stickan.
– När man har fyllt på ska motorn startas och få gå i cirka en minut för att filtret ska få en chans att fyllas. Därefter stänger man av motorn igen och kontrollerar stickan ytterligare en gång.
Välj olja med omsorg
Innan vi rundar av lyfter Per ett varnande finger. Att välja rätt olja är viktigare än många tror.
Det måste inte vara en motorolja från samma tillverkare som motorn, men den ska uppfylla rätt specifikationer. Dessa hittar du i motorns manual, där oljeklass och viskositet anges.