Impeller, glykol och vinterkonservering – håll din motor i toppform
Kylan kommer snabbare än man tror – och en motor som står med vatten i sig kan snabbt ta skada. I den här guiden visar Per Ingberg hur du kan konservera din inombordare och på så vis ser till att båten är redo för vintern.
I vår med tillsammans med Svenska Sjö gemensamma instruktionsserie om inombordsdieslar visar Per Ingberg hur du håller din motor i toppskick året runt. I det andra avsnittet står impellerbyte och vinterkonservering på schemat – två moment som gör stor skillnad för motorns livslängd.
I inslaget görs all service på en Volvo Penta D1-30, men principerna är desamma för de flesta dieselinombordare.
Ett årligt impellerbyte kan rädda säsongen
Ett fel i kylsystemet är bland det mest frustrerande som kan hända på semestern. I värsta fall leder det till att motorn helt stannar. Ofta beror problemen på en trasig, gammal eller felmonterad impeller – den lilla gummipump som ser till att kylvattnet cirkulerar som det ska.
– Ett impellerbyte är någonting man absolut kan göra själv och något som den händige klarar av, säger Per Ingberg.
Kom ihåg att stänga sjövattenintaget innan du öppnar impellerhuset. Trots att ventilen är stängd kommer lite vatten rinna ut ur slangarna, men det är helt normalt – så länge det inte fortsätter flöda in.
För Volvo Penta D1-30 gäller att impellern bör bytas en gång per säsong eller var 200:e drifttimme, beroende på vad som inträffar först. Det kan dock skilja sig mellan olika motorfabrikat.
Att få packningen mellan impellerhus och lock på plats kan vara lite knepigt, särskilt när den är gjord av papper.
– Ett bra knep är att lägga på lite fett på ytan så sitter packningen kvar när du monterar, tipsar Per.
Så vinterkonserverar du en inombordsdiesel
När hösten kommer är det dags att skydda motorn från frost. En motor som står med vatten i sig kan få allvarliga skador när temperaturen sjunker. Lösningen är enkel: vinterkonservering med någon form av frostskyddsvätska.
Det vanligaste är glykol, men Per föredrar miljöglykol – ett mer naturvänligt alternativ som inte är giftigt för djur eller människor. Vill man ta steget längre än miljöglykol finns även helt giftfri frostskyddsvätska.
På Elan 310 Groundbreaker sitter ett sjövattenfilter. Det är smart att rengöra det i samband med konserveringen: ta ur filterkorgen, töm och skölj den, och fyll sedan frostskyddsvätska direkt i filterhållaren.
Har du ingen filterhållare kopplar du istället loss slangen till sjövattenintaget och stoppar ner den direkt i en dunk med frostskyddsvätska. Starta sedan motorn och låt den gå tills vätskan är slut – eller tills du ser att vattnet som kommer ut har fått färg av frostskyddet.
Konserveringen ska alltid göras på land, både för att undvika att dra in nytt kylvatten från bryggan och för att inte spilla ut glykol i vattnet.
Nu är motorn redo för vintern – men glöm inte att mäta fryspunkten i det interna kylsystemet med en refraktometer (fryspunktsmätare).