Efter år av protester – Pålsundets träbåtar får ligga kvar
Träbåtsoasen i Pålsundet ska bevaras, beslutet klubbas på kommunfullmäktige i början av juni. Istället för planerad betongkaj lägger Stockholms stad vikt vid kulturmiljön.
Stämningen har varit minst sagt upprörd gällande Pålsundets vara eller icke-varande. Det smala sundet som löper mellan Södermalm och Långholmen har väckt debatt sedan kommunfullmäktige i februari 2018 meddelade att den lilla idyllen skulle ersättas med en betongkaj för 130 miljoner kronor.
Efter de omfattande protesterna skrotade man i maj 2021 förslaget om en betongkaj. Istället togs beslutet att sundet skulle bevaras.
Nu fortsätter historien kring det omdiskuterade sundet.
I början av juni kommer Stockholm stads rödgröna majoritet att ta ett formellt beslut om att förstärka den nuvarande kajkanten, detta skriver Dagens Nyheter.
Med hjälp av stålrör dolda av marken och som borras ner till till det underliggande berget ska den fallerande kajkanten att stärkas. Allt händer dessutom väldigt snart.
Läs även:
Hotet mot träbåtsoasen Påsundet över – i stort sett
Pålsundet räddat!
Klubbat – idylliska Pålsundet byggs om
Beskedet är ett glädjande sådant för. båtklubbarna. Under bygget kommer man kunna nyttja bryggorna och upprustningen anpassas på ett sådant sätt så att kulturmiljön ska påverkas så lite som möjligt.
Byggprojektet drar igång på riktigt under hösten 2024 och allt ska vara färdigställt till våren 2026.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…