Värsta ovädret
Det oväder som passerade södra Sverige under måndagen 4 augusti 2008 får anses som ett av de värsta vi känner till under en sommarmånad, meddelar SMHI.
Det gäller framför allt de mycket höga vindhastigheter som under kvällen förekom i södra Götaland.
Det oväder som passerade södra Sverige under måndagen 4 augusti får anses som ett av de värsta vi känner till under en sommarmånad. Det gäller framför allt de mycket höga vindhastigheter som under kvällen förekom i södra Götaland.
Tre kuststationer registrerade storm i medelvind, vilket är mycket ovanligt i augusti. I och för sig blåste storm på örskär den 28 augusti förra året, men det var då den första augustistormen i svenska farvatten sedan 1975.
Under måndagen noterade Hanö västlig storm 26 m/s, Hallands Väderö västlig storm 25 m/s och Nidingen nordlig storm 25 m/s.
Kanske ännu mer anmärkningsvärt är att det blåste 24 m/s i medelvind inne över land vid Ängelholms flygplats, det vill säga snudd på stormstyrka. Storm i medelvind inne över land är sällsynt även under de värsta höst- och vinterovädren och förekom inte ens under Gudrunstormen i januari 2005.
Det svenska rekordet för högsta medelvind i augusti är 29 m/s vid Kullen den 28 augusti 1956.
När det gäller högsta byvind i augusti månad sattes nytt svenskt rekord under måndagens oväder.
Orkanbyar på 33 m/s noterades på Hanö, Hallands Väderö och Vinga. Vid Ängelholms flygplats noterades vindbyar på 30 m/s.
Det tidigare rekordet för högsta byvind i augusti (för stationer utanför fjällkedjan) var 30 m/s på örskär den 28 augusti 2007 och vid Gällivare flygplats den 22 augusti 1983. En viss reservation får göras för att registrering av byvind vid kuststationer bara har utförts sedan år 1995.
Ovädret medförde även mycket stora regnmängder i Götaland och Svealand. Den allra största dygnsmängden bland våra officiella stationer rapporteras från Bjuv i Skåne med 84 mm. Men enligt privata mätningar har det fallit hela 146 mm i Kollebäckstorp som ligger i stigningen upp mot Hallandsås.
Bland stationer med lite längre mätserier noterades nytt augustirekord i Helsingborg med 69 mm under måndagsdygnet. Under 36 timmar från söndag kväll fram till tisdag morgon föll hela 88 mm i Helsingborg.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…