Värsta ovädret
Det oväder som passerade södra Sverige under måndagen 4 augusti 2008 får anses som ett av de värsta vi känner till under en sommarmånad, meddelar SMHI.
Det gäller framför allt de mycket höga vindhastigheter som under kvällen förekom i södra Götaland.
Det oväder som passerade södra Sverige under måndagen 4 augusti får anses som ett av de värsta vi känner till under en sommarmånad. Det gäller framför allt de mycket höga vindhastigheter som under kvällen förekom i södra Götaland.
Tre kuststationer registrerade storm i medelvind, vilket är mycket ovanligt i augusti. I och för sig blåste storm på örskär den 28 augusti förra året, men det var då den första augustistormen i svenska farvatten sedan 1975.
Under måndagen noterade Hanö västlig storm 26 m/s, Hallands Väderö västlig storm 25 m/s och Nidingen nordlig storm 25 m/s.
Kanske ännu mer anmärkningsvärt är att det blåste 24 m/s i medelvind inne över land vid Ängelholms flygplats, det vill säga snudd på stormstyrka. Storm i medelvind inne över land är sällsynt även under de värsta höst- och vinterovädren och förekom inte ens under Gudrunstormen i januari 2005.
Det svenska rekordet för högsta medelvind i augusti är 29 m/s vid Kullen den 28 augusti 1956.
När det gäller högsta byvind i augusti månad sattes nytt svenskt rekord under måndagens oväder.
Orkanbyar på 33 m/s noterades på Hanö, Hallands Väderö och Vinga. Vid Ängelholms flygplats noterades vindbyar på 30 m/s.
Det tidigare rekordet för högsta byvind i augusti (för stationer utanför fjällkedjan) var 30 m/s på örskär den 28 augusti 2007 och vid Gällivare flygplats den 22 augusti 1983. En viss reservation får göras för att registrering av byvind vid kuststationer bara har utförts sedan år 1995.
Ovädret medförde även mycket stora regnmängder i Götaland och Svealand. Den allra största dygnsmängden bland våra officiella stationer rapporteras från Bjuv i Skåne med 84 mm. Men enligt privata mätningar har det fallit hela 146 mm i Kollebäckstorp som ligger i stigningen upp mot Hallandsås.
Bland stationer med lite längre mätserier noterades nytt augustirekord i Helsingborg med 69 mm under måndagsdygnet. Under 36 timmar från söndag kväll fram till tisdag morgon föll hela 88 mm i Helsingborg.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…