Comar C-Cat 65: Italiensk elegans på två skrov
Stora utrymmen, italiensk elegans och en stor portion seglingsglädje. Det är en del av allt som utlovas i Comar C-Cat 65. Se reportaget!
En ny båt och ett okänt märke på våra breddgrader. Det må vara. Men på båtmässan i Cannes är Comars katamaraner desto mer hemtama. Det italienska varvet har i över 50 år enskrovsbåtar som hade ett gott rykte på kappseglingsbanorna.
Lade om kursen
Efter tuffa år och en omställning i början av 2010-talet valde Comar en ny väg och nu är det alltså snabba katamaraner som gäller. Eller C-Cat-serien om man så vill där C-Cat 65 är flaggskeppet.
Till skillnad från många charteranpassade katamaraner kompromissar inte C-Cat 65 med seglingskänslan. Skroven är smalare och mer hydrodynamiska än vad man normalt ser i segmentet, förstärkta med kolfiber och byggda i vinylestrar för styrka och viktbesparing. Två djupa centerbord minskar avdriften och kan till och med ge lyftkraft.
Aktiv segling
Masten är hög, peket långt, och förtriangeln rejäl – något som öppnar för stora försegel, från code zero till gennaker. Detta är en båt som ärligt och fullt ut är byggd för att seglas aktivt.
Att kliva in i C-Cat 65 är mer som att gå in i en italiensk designbutik än i en båt. Allt är avskalat, rent och lyxigt – mer Milano än Medelhavet. Den enorma salongen rymmer både lounge och ett fullutrustat kök, medan ägarens svit sträcker sig över ett helt skrov och påminner mer om en stadslägenhet än en båt. Här finns dubbla garderober, tvättmaskin och ett badrum i fullstorlek. Gästerna huserar i separata dubbelkabiner, var och en med eget badrum.
Fart, komfort och lite racing
En viktig skillnad mot många konkurrenter är att Comar inte primärt bygger för chartermarknaden. C-Cat 65 är i första hand en båt för privata ägare med familj, som vill kombinera komfort med fart och ibland kappsegla.