Landets mest påhälsade grund – 50 båtar per sommar!
Så många som 50 båtar går årligen på grund mellan Pukholmen, Rindö och Skarpö i Vaxholms kommun. Trots detta stoppas nya sjökort över platsen. Men en annan lösning kan vara på väg
Det är med stor sannolikhet Sveriges mest påhälsade grund. Men är det verkligen en grynna det handlar om?
Vi har pratat med Fredrik Åkerström på Sjöassistans som får reda ut frågetecknen kring denna olycksdrabbade plats utanför vid ön Pukholmen i Vaxholms kommun.
– För att få en fingervisning om hur många grundstötningar det handlar om har vi gjort en överslagsräkning utifrån oss själva och Sjöräddningssällskapet samt gjort en uppskattning över hur många olyckor andra aktörer behöver hantera baserat på deras båtbas. En bra sommar, eller dålig kanske är en bättre benämning, är cirka 50 båtar som går på grund här, säger Fredrik Åkerström, och fortsätter:
– Öborna hävdar å andra sidan att det är många fler som åker på grundet och att de bara under midsommar dragit loss fyra båtar.
Men vad är det egentligen som gömmer sig under ytan?
För att följa internationell standard har markeringen för grynnor tagits bort. Istället syns en heldragen linje med en punktad runtikring. Bredvid står det ”obstn”.
Anledningen till detta är densamma som varför man inte tillåter sjömätningar i området – det som gömmer sig under ytan är anlagt snarare än naturligt uppkommet.
– Den absoluta majoriteten av de jag pratat med uppfattar det som en sjökabel. Andra tror att det är något militärt. I själva verket rör det sig om en undervattensmur eller så kallad fördämning.
En omdiskuterad affär
Nyligen tog sjökortstillverkaren Hydrographica fram ett kort som skulle göra det hela tydligare. Men samma kort har nu stoppats av Sjöfartsverket.
Bakom stoppet står även en rad andra myndigheter. Fredrik har själv försökt få rätsida i problemet men har gång efter gång mötts av byråkrati.
– Det finns något i vattnet som gör att de inte får presentera mer data. Det får man ha respekt för men då vore det bästa om myndigheterna själva gjorde slag i saken, mätte ut och sedan hemligstämplade information som inte behövs i sjökorten.
I ett mejl till Tidningen Skärgården skriver Sjöfartsverkets presschef Sara Eriksson:
”Då det sjökort Hydrographica vill sprida är betydligt mer detaljerat än det sjökort som finns idag över området görs bedömningen att det kan medföra skada för totalförsvaret.”
Lösningen kan komma i form av teknologi
Ihop med navigations- och båtupplevelsebolaget Skippo tittar man nu på lösningar som kan göra det enklare för noviser till sjöss att bespara sig dyra drev-, propeller och kölreparationer.
– Det skulle kunna vara en lösning att lägga ut varningsmarkörer i digitala sjökort som visar på att detta inte är ett område som bara går att blåsa rakt över.
Finns det något bra sätt att ta sig förbi dessa förrädiska vatten?
– Ja om man lägger på ett satellitfilter på sjökortet eller tittar på Google Maps kan man se att det finns en muddrad ränna intill Pukholmen. Troligtvis är det något som lokalbefolkningen själva gjort för att slippa åka runt Rindö för att ta sig utåt i skärgården.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…