Hur många kommer att drunkna i sommar?
Den här bilden tog jag förra sommaren på vår favoritö. De var 12 i båten, en hade flytväst, ett litet barn. Men vadå, solen skiner, 28 grader varmt i luften och 22 i vattnet.
Foto Åke Fredriksson – Tolv i båten, en flytväst
Det kan väl inte vara farligt. Kanske inte men om en flybridgebåt med en förare med näsan i GPS-plottern kommer för nära, då är det inte så kul längre.
Då riskerar båten att kapsejsa och då blir det ett skarpt läge med oviss utgång.
Svenska Livräddningssällskapet föreslår en flytvästlag. Jag är inte säker på att det är bra, den kan aldrig ersätta det sunda förnuftet.
Årligen drunknar 30 människor om året enligt Livräddningssällskapet. I onödan. De skulle troligen överlevt om de haft flytväst.
De flesta av de omkomna var män i övre medelåldern som föll i vattnet från små båtar när de var ute och fiskade på mindre sjöar.
Hälften av männen som drunknar drunknar med öppen gylf.
I många kappseglingar används inte flytväst. Match Cup Sweden i Marstrand är ett exempel. Där finns visserligen följebåtar som bevakar
men det kanske hade varit på plats som ett exempel på förebild.
För ett par år sedan föll en man överbord under Tjörn Runt utan flytväst. Han hade seglaroverall och stövlar som blev tunga när de vattenfylldes.
Vi var i närheten med fotobåten och kunde ta upp honom men då var han så utmattad att han inte orkade hålla sig flytande av egen kraft. Jag tror att han alltid har flytväst efter det.
Om han inte har kork i skallen.
12 i båten, en flytväst – Foto Åke Fredriksson
Vi bör alla göra allt som står i vår makt för att undvika att någon dör som kunde räddats. Vi kan inte förbjuda olyckor. Men vi kan bidra till att de minskar. Vi kan alla se till att flytvästen är på.
Trevlig sommar!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…