Installera ett kylskåp
Funderar du på att sätta in ett kylskåp i båten? Kryssarklubbens tekniska kommitté hjälper dig tillrätta.
Läs också: Mat och kyla
Läs också: Hur fungerar ett kylskåp
När man ska installera ett kylskåp i båten eller byta ut sitt gamla är det i första hand tre frågor att ta hänsyn till.
- Hur stort kylutrymme behöver jag?
- Hur länge brukar jag vara ute till sjöss?
- Hur snabbt vill jag kyla ned matvarorna?
När frågorna är besvarade gäller det att göra en bedömning av energiförbrukning och pris.
Om det gäller ett elektriskt kylskåp måste t ex troligen batteriekapaciteten utökas så att man slipper köra motorn varje dag för att ladda batterierna.
Avgörande för energibehovet är dels kylutrymmets placering, d.v.s. hur varmt det är runt omkring, dels dess storlek, isolering och täthet. Ett kylskåp eller en kylbox bör därför inte placeras så att det utsätts för motorrummets värme.
Kylapparaten i skåpet eller boxen producerar också värme, som måste ledas bort. Detta sker bäst till sjövattnet utanför skrovet. I annat fall måste man säkerställa god luftcirkulation omkring de värmeavgivande ytorna för kylsystemet bör inte ytterligare värma luften i ruffen.
Att bygga in en box eller ett skåp i båten är ganska enkelt men det kan vara skäl att påpeka de två vanligaste misstagen:
- Isoleringens yttre hölje görs inte diffusionstätt (gastätt).
- Skåpdörren eller boxluckan sluter inte tillräckligt tätt. På ”köpeskåp” är dessa detaljer för det mesta av god kvalitet.
Ett annat viktigt val är skåp eller box. När man öppnar locket till en box ligger den kalla luften kvar. När en skåpdörr öppnas, rinner den däremot den kalla luften snabbt ut ur skåpet och ersätts med rumsluft. önskar man ekonomisera elförbrukningen maximalt är alltså en box att föredra. Dock vinner man ingenting om den görs så trång och djup att man måste lyfta korgar med varor upp i värmen för att nå det man söker. Under tiden i värmen drar varorna sekundsnabbt på sig fukt från luften vilket ger ännu större energiförlust än en öppen skåpdörr.
Sammanfattning
” Vill man ha låg strömförbrukning och korta nedkylningstider skall man välja ett kompressordrivet skåp eller box.
” Vill man ha en enkel och billig anordning men accepterar en högre strömförbrukning och längre nedkylningstid skall man välja termoelektrisk drift.
” Om man vill ha låg strömförbrukning spelar det ingen större roll om man väljer box eller skåp. Boxen håller kylan något bättre än skåpet men skillnaden är inte stor. När man öppnar dörren på ett skåp rinner den kalla luften ut och ersätts med varm luft, men det går inte åt så mycket energi att kyla ner den varma luften. Valet är mer en fråga om praktiska synpunkter som till exempel när båten lutar och man behöver komma in i kylutrymmet.
” En bärbar box har fördelen att den kan packas hemma med kalla varor innan den tas ombord. Samtidigt kan den vara svår att stuva ombord.
” Vill man ha en billig liten anordning skall man välja en bärbar termoelektrisk box. De är inte så stora, 10 – 20 liter och kostar bara runt tusenlappen.
Text: Ernst Blixt, Per-Erik Forssberg, Bo Sandgren, Harald Wenander, Sture Åström
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…