Virtuella vajrar ska göra linfärjor säkrare
Att alla linfärjor skulle uppdateras med digitala vajrar känns lite långsökt. Men kanske kan forskningsinstitutet RISE:s nya projekt ge spännande insikter?

Nog pirrar det alltid lite i magen när det är dags att korsa en linfärjas överfart. Även om det klart och tydligt går att se att vajern är på botten och färjan inne i hamn, kryper ofta den olustiga känslan på en. Men för de linfärjor som inte drivs av själva vajern kan detta snart vara ett minne blott.
Forskningsinstitutet RISE har med hjälp av bidrag från Trafikverkets forsknings- och innovationssatsning inlett ett nytt projekt. I projektet samarbetar man tillsammans med företaget Zeabus för att ta fram vad man kallar ”virtuella vajrar”.
I Sverige är färjor som drivs med en vanlig motor men där hela rutten hålls av vajrar inte särskilt vanliga. Det finns endast två. I Finland däremot är denna typ av färjor desto vanligare.
Tanken bakom att ersätta de fysiska vajrarna med digitala rutter är att öka sjösäkerheten, då risken för att fritidsbåtar eller annan sjötrafik skulle köra på vajrarna försvinner.
Men fördelarna slutar inte där. Vajrarna har en negativ inverkan på sjöbottnarna och kan vara svåra att använda under vintern då det ligger is.
– Konceptet går ut på att ge föraren stöd visuellt och med ljudsignaler. Det finns displayer i styrhytten och på däck som ger en översikt hur färjan förhåller sig till rutten och till en simulerad vajer. Det fungerar inte som en autopilot utan är bara ett förarstöd, säger Ted Sjöblom, projektledare på RISE till Tidningen Skärgården.
Ska ge nya lärdomar för svensk sjöfart
Projektet har pågått sedan början av 2022 och väntas vara färdigt under vintern 2024. Om det är ett steg mot autonoma, självgående färjor eller inte låter vi dock vara osagt.
– Nu vill vi se vad det finns för möjlighet att i en svensk kontext att ta fram ett liknande system. Vad är en virtuell vajer i en svensk kontext och vad finns det för säkerhetsfaktorer man kan plocka ut från systemen med olika digitala hjälpmedel? säger Ted Sjöblom, projektledare på RISE, till tidningen.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…