Virtuella vajrar ska göra linfärjor säkrare
Att alla linfärjor skulle uppdateras med digitala vajrar känns lite långsökt. Men kanske kan forskningsinstitutet RISE:s nya projekt ge spännande insikter?
Nog pirrar det alltid lite i magen när det är dags att korsa en linfärjas överfart. Även om det klart och tydligt går att se att vajern är på botten och färjan inne i hamn, kryper ofta den olustiga känslan på en. Men för de linfärjor som inte drivs av själva vajern kan detta snart vara ett minne blott.
Forskningsinstitutet RISE har med hjälp av bidrag från Trafikverkets forsknings- och innovationssatsning inlett ett nytt projekt. I projektet samarbetar man tillsammans med företaget Zeabus för att ta fram vad man kallar ”virtuella vajrar”.
I Sverige är färjor som drivs med en vanlig motor men där hela rutten hålls av vajrar inte särskilt vanliga. Det finns endast två. I Finland däremot är denna typ av färjor desto vanligare.
Tanken bakom att ersätta de fysiska vajrarna med digitala rutter är att öka sjösäkerheten, då risken för att fritidsbåtar eller annan sjötrafik skulle köra på vajrarna försvinner.
Men fördelarna slutar inte där. Vajrarna har en negativ inverkan på sjöbottnarna och kan vara svåra att använda under vintern då det ligger is.
– Konceptet går ut på att ge föraren stöd visuellt och med ljudsignaler. Det finns displayer i styrhytten och på däck som ger en översikt hur färjan förhåller sig till rutten och till en simulerad vajer. Det fungerar inte som en autopilot utan är bara ett förarstöd, säger Ted Sjöblom, projektledare på RISE till Tidningen Skärgården.
Ska ge nya lärdomar för svensk sjöfart
Projektet har pågått sedan början av 2022 och väntas vara färdigt under vintern 2024. Om det är ett steg mot autonoma, självgående färjor eller inte låter vi dock vara osagt.
– Nu vill vi se vad det finns för möjlighet att i en svensk kontext att ta fram ett liknande system. Vad är en virtuell vajer i en svensk kontext och vad finns det för säkerhetsfaktorer man kan plocka ut från systemen med olika digitala hjälpmedel? säger Ted Sjöblom, projektledare på RISE, till tidningen.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…