Konsten att sova gott i Gotland Runt
Sömnkvaliteten, den lilla man får, kan vara helt avgörande för resultatet i Gotland Runt. Skippos Claes Olivecrona spanar in hur det står till med den saken i en Swan 55 respektive en Fox 9.50.
Skippo har krupit ner i kojerna på två ytterligheter till kappseglingsbåtar: den klassiska Swan 55 från 1971 och den moderna, spartanska Fox 9.50. Hur sover man egentligen i svängdörren till ett lågtryck?
Swan 55 – sov som en kung
Vi kliver ner i en epok av mahogny och mässing. Swan 55:an bjuder på rymlig komfort med tjocka dynor och gedigna trädetaljer. Skepparens koj? En riktig tron – längst akteröver där rörelserna är minst och lägesenergin som bäst. Och som kronan på verket: en kompass på väggen så att du från liggande position kan kolla om rorsman håller kursen. Lutar det åt två grader fel? Då är det bara att harkla sig kungligt.
Här sover man inte – man vilar. Bekvämt, tyst och inbjudande. En plats att drömma om segerbucklan, eller åtminstone slippa ryggont.
Fox 9.50 – ”man ska vara bra trött”
Från plysch till plastmatta. I Fox 9.50 är det rå funktion som gäller. En boxregelbåt med rötter i offshoresegling à la Mini Transat och Class 40. Här inne handlar allt om att hålla sig fast – både med kroppen och med viljan.
Navigatören sitter hopkurad på sin post, med routingverktyget i högsta hugg. Kojsystemet är militäriskt: in, stäng luckan, fötterna först. Om vi går på grund? Då bryter du hellre tårna än nacken.
Nära kölen!
Här gäller tretimmarspass, eventuella containerträffar och obönhörlig väckning – oavsett om du hamnat på det mytomspunna hundpasset (två till fem på natten, ingen vet säkert). Komforten? Minimal. Men sjökojerna sitter som de ska: nära kölen och stöttade som pansarkistor. När det blåser kuling är de här faktiskt ett bättre val än Svanens lyx.
Ingen vann?
Att kora en segersäng är ingen lätt sak. Fox 9.50 har oslagbara rörkojer när det är krabb sjö och stenhård bog. Men Svanens generösa akterkoj med kurskontroll från kudden är något alldeles extra – i lugnare vatten.
Vi lämnar det så tills vidare. Se inslaget!