"CE-märkningen är värdelös!"
Christer Bergström arbetar på Transportstyrelsen och ska ensam kontrollera att alla båtar som säljs i Sverige uppfyller kraven för CE-märkning.
– Att fuska sig fram i båtbranschen är enkelt, säger han.
Utternbåtar (Brunswick) har nyligen uppmärksammat sina kunder och Transportstyrelsen på att det finns ett konstruktionsfel i Uttern D77. Därför uppmanas nu alla som äger en Uttern D77 att kontakta sin återförsäljare för att få felet åtgärdat.
Felet består i att det finns elledningar som kan komma i kontakt med avgasröret från spisen, vilket kan orsaka brand.
Felet är en stor miss, såklart. Det hade kunnat gå illa. Men Uttern (Brunswick) tar ändå sitt ansvar med den äran. Och åtgärdar. Punkt.
Men när Hamnen.se börjar nysta vidare i ärendet så framkommer det att antalet mindre seriösa aktörer i båtbranschen är stort och att liknande fel säkerligen finns på många båtar.
Fel på Uttern D77 men tillverkaren tar sitt ansvar.
Mindre nogräknade aktörer kan komma undan med att sälja båtar som är nedlusade med brister och fel. De CE-märker sina båtar själva och risken att någon kontrollerar att allt stämmer är minimal.
– Felet, säger Bergström, är att jag är ensam i Sverige om jobbet att kontrollera att alla CE-märkta båtar verkligen uppfyller kraven. Men jag står maktlös och har inte en chans att hinna med de kontroller som skulle behöva göras.
Han fortsätter:
– Det finns alltså anledning att tro att det finns många bristfälliga nyproducerade båtar som är till salu på marknaden.
Christer har nyligen kontrollerat båtar från Linder och Nimbus, för att nämna några exempel, och gläds åt hur smärtfritt det gick.
Men så finns det en annan sida. Den som märks när Christer Bergström till exempel rör sig på olika båtmässor i Sverige, där utställare tar omvägar för att slippa konfrontera honom.
Skippos utsände har tagit rygg på Christer Bergström på Transportstyrelsen under en arbetsdag och sett effekterna av att vara underbemannad som CE-kontrollant.
Ofta fastnar Bergströms kontroll redan vid punkt ett: ”Kontroll av dokumentation.” Det kan vara att en instruktionsbok saknas. Eller att… ja listan i denna första punkt är lång.
Allt är dock inte nattsvart. För i mörkret meddelar Bergström att Transportsyrelsen är i full färd att utbilda fyra nya inspektörer som kan bli en välbehövlig draghjälp åt Bergström.
Men än så länge kan man slänga på en 200-hästare på en egenhändigt urkarvad trädstam och sälja den på den öppna marknaden utan risk utan att du upptäcker det?
– Ja.
Se Skippos test av Uttern D77 här.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…