"CE-märkningen är värdelös!"
Christer Bergström arbetar på Transportstyrelsen och ska ensam kontrollera att alla båtar som säljs i Sverige uppfyller kraven för CE-märkning.
– Att fuska sig fram i båtbranschen är enkelt, säger han.
Utternbåtar (Brunswick) har nyligen uppmärksammat sina kunder och Transportstyrelsen på att det finns ett konstruktionsfel i Uttern D77. Därför uppmanas nu alla som äger en Uttern D77 att kontakta sin återförsäljare för att få felet åtgärdat.
Felet består i att det finns elledningar som kan komma i kontakt med avgasröret från spisen, vilket kan orsaka brand.
Felet är en stor miss, såklart. Det hade kunnat gå illa. Men Uttern (Brunswick) tar ändå sitt ansvar med den äran. Och åtgärdar. Punkt.
Men när Hamnen.se börjar nysta vidare i ärendet så framkommer det att antalet mindre seriösa aktörer i båtbranschen är stort och att liknande fel säkerligen finns på många båtar.

Mindre nogräknade aktörer kan komma undan med att sälja båtar som är nedlusade med brister och fel. De CE-märker sina båtar själva och risken att någon kontrollerar att allt stämmer är minimal.
– Felet, säger Bergström, är att jag är ensam i Sverige om jobbet att kontrollera att alla CE-märkta båtar verkligen uppfyller kraven. Men jag står maktlös och har inte en chans att hinna med de kontroller som skulle behöva göras.
Han fortsätter:
– Det finns alltså anledning att tro att det finns många bristfälliga nyproducerade båtar som är till salu på marknaden.
Christer har nyligen kontrollerat båtar från Linder och Nimbus, för att nämna några exempel, och gläds åt hur smärtfritt det gick.
Men så finns det en annan sida. Den som märks när Christer Bergström till exempel rör sig på olika båtmässor i Sverige, där utställare tar omvägar för att slippa konfrontera honom.
Skippos utsände har tagit rygg på Christer Bergström på Transportstyrelsen under en arbetsdag och sett effekterna av att vara underbemannad som CE-kontrollant.
Ofta fastnar Bergströms kontroll redan vid punkt ett: ”Kontroll av dokumentation.” Det kan vara att en instruktionsbok saknas. Eller att… ja listan i denna första punkt är lång.
Allt är dock inte nattsvart. För i mörkret meddelar Bergström att Transportsyrelsen är i full färd att utbilda fyra nya inspektörer som kan bli en välbehövlig draghjälp åt Bergström.
Men än så länge kan man slänga på en 200-hästare på en egenhändigt urkarvad trädstam och sälja den på den öppna marknaden utan risk utan att du upptäcker det?
– Ja.
Se Skippos test av Uttern D77 här.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…