Sweboat vill stoppa icke CE-märkta importbåtar
Mats Eriksson, VD för Sweboat, går ut i en debattartikel där han vill stoppa importen av icke CE-märkta båtar. Hamnen.se har försökt att få lite mer kött på benen bl a genom att prata med ett försäkringsbolag som säger att dom försäkrar privatimpoterade båtar. Dom har heller inte märkt att dessa båtar skulle vara mer skadebenägna än CE-märkta. Om bolaget skulle ersätta en stulen icke CE-märkt båt blir det en viss nedräkning av värdet. Man kan också tycka att det är en handelshinder då många av komponenterna i tex. en amerikansk båt är exakt samma som i en CE-märkt båt.
Här är Mats Erikssons debattinlägg. Döm själva.
”Varje år importeras mellan 1500 och 2000 fritidsbåtar till Sverige som inte är godkända. De är inte godkända enligt de europeiska reglerna för säkerhet vilket kan innebära stora risker. Myndigheterna känner till det hela men ser mellan fingrarna.
Nu får de inte blunda längre. Inför den stundande båtsäsongen, måste Regeringen ta itu med den oseriösa båtimporten. Den måste stoppas nu, menar Mats Eriksson, VD för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.
Sedan 1998 finns inom EU ett direktiv, Fritidsbåtsdirektivet, som säger att alla företag som bygger, säljer eller importerar en båt i ett EU-land måste se till att båten uppfyller EUs krav på säkerhet för passagerare ombord och att båten är konstruerad på rätt sätt och är s.k. CE-märkt. I Sverige ska detta kontrolleras av Transportstyrelsen. Men sedan lagen infördes 1998 har inte ett enda företag blivit fällt för import av förbjudna båtar, trots att 1500 -2000 sådana båtar importeras till Sverige årligen enligt Tullverket.
– Vi har sett nog av den här ”svarthandeln” nu. Den har pågått i tio år utan att myndigheterna reagerat. Inte en enda gång har någon ställts till svars. För alla medlemmarna i Sweboat är det en nagel i ögat. Men värst är det för de personer som blir lurade. De köper en icke godkänd båt och andrahandsvärdet blir en stor besvikelse när de vill sälja båten, säger Mats Eriksson.
En halv miljard omsätts illegalt
På Internet hittar man lätt ett flertal företag som säljer de olagliga båtarna. De importeras av svenska företag som sedan säljer vidare till kunder i Sverige. Även privatpersoner importerar och säljer vidare. Den låga dollarkursen och det stora utbudet av USA-båtar har gjort detta till en lukrativ marknad. Minst en halv miljard kronor kan omsättas illegalt per år. Allt med myndigheternas goda minne, för de kan knappast vara omedvetna om vad som skett i mer än tio år nu. Risken att bli ställd inför rätta är idag dock obefintlig.
Ingen garanti och inget ansvar från säljaren
En obehaglig överraskning som drabbar köparen är att garantierna från båtproducenten sällan gäller och det är inte säkert att den svenska återförsäljaren vill åta sig arbeten på dessa båtar. Fel som hos en seriös båthandlare hade varit reklamerbara negligeras och kunden, som ibland betalt miljonbelopp för sin båt, står helt utan hjälp.
I Transportstyrelsens befattningsbeskrivning anges att verket ska ta fritidsbåtlivet i beaktande i sin verksamhet, men den ansvariga myndigheten har hittills struntat i marknadskontroll av importerade fritidsbåtar. I stället blir effekten att myndigheten indirekt sanktionerar den olagliga handeln och de oseriösa företagen tillåts lura kunder att köpa en båt som inte uppfyller de europeiska bestämmelserna.
I Sverige finns det dock seriösa handlare som importerar och säljer icke europeiska båtar. De ser då till att båtarna byggs eller kompletteras efter europeiska regler och att de CE märks. Importerade, begagnade båtar efterkontrolleras och åtgärdas så att de uppfyller lagar och regler. Efterkontroller är dyra och gör att prislappen på båten stiger flera tiotals tusen kronor, men kunden har då en mycket större trygghet i sitt köp och båten kan säljas vidare till en handlare vid t.ex. ett inbyte.
I Sverige organiseras den seriösa båthandeln till största del genom medlemsföretag i Sweboat, Båtbranschens Riksförbund. Sweboat tillåter inte en medlem att bedriva import eller handel i Sverige av icke CE-märkta båtar. Om så sker utesluts företaget.
Sweboat begär nu att Regeringen tar sitt ansvar och ser till att berörda myndigheter får de instruktioner och resurser som krävs för att utföra sitt uppdrag.”
Mats Eriksson, VD, Sweboat
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…