Sweboat vill stoppa icke CE-märkta importbåtar

Mats Eriksson, VD för Sweboat, går ut i en debattartikel där han vill stoppa importen av icke CE-märkta båtar. Hamnen.se har försökt att få lite mer kött på benen bl a genom att prata med ett försäkringsbolag som säger att dom försäkrar privatimpoterade båtar. Dom har heller inte märkt att dessa båtar skulle vara mer skadebenägna än CE-märkta. Om bolaget skulle ersätta en stulen icke CE-märkt båt blir det en viss nedräkning av värdet. Man kan också tycka att det är en handelshinder då många av komponenterna i tex. en amerikansk båt är exakt samma som i en CE-märkt båt.
Här är Mats Erikssons debattinlägg. Döm själva.
”Varje år importeras mellan 1500 och 2000 fritidsbåtar till Sverige som inte är godkända. De är inte godkända enligt de europeiska reglerna för säkerhet vilket kan innebära stora risker. Myndigheterna känner till det hela men ser mellan fingrarna.
Nu får de inte blunda längre. Inför den stundande båtsäsongen, måste Regeringen ta itu med den oseriösa båtimporten. Den måste stoppas nu, menar Mats Eriksson, VD för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.
Sedan 1998 finns inom EU ett direktiv, Fritidsbåtsdirektivet, som säger att alla företag som bygger, säljer eller importerar en båt i ett EU-land måste se till att båten uppfyller EUs krav på säkerhet för passagerare ombord och att båten är konstruerad på rätt sätt och är s.k. CE-märkt. I Sverige ska detta kontrolleras av Transportstyrelsen. Men sedan lagen infördes 1998 har inte ett enda företag blivit fällt för import av förbjudna båtar, trots att 1500 -2000 sådana båtar importeras till Sverige årligen enligt Tullverket.
– Vi har sett nog av den här ”svarthandeln” nu. Den har pågått i tio år utan att myndigheterna reagerat. Inte en enda gång har någon ställts till svars. För alla medlemmarna i Sweboat är det en nagel i ögat. Men värst är det för de personer som blir lurade. De köper en icke godkänd båt och andrahandsvärdet blir en stor besvikelse när de vill sälja båten, säger Mats Eriksson.
En halv miljard omsätts illegalt
På Internet hittar man lätt ett flertal företag som säljer de olagliga båtarna. De importeras av svenska företag som sedan säljer vidare till kunder i Sverige. Även privatpersoner importerar och säljer vidare. Den låga dollarkursen och det stora utbudet av USA-båtar har gjort detta till en lukrativ marknad. Minst en halv miljard kronor kan omsättas illegalt per år. Allt med myndigheternas goda minne, för de kan knappast vara omedvetna om vad som skett i mer än tio år nu. Risken att bli ställd inför rätta är idag dock obefintlig.
Ingen garanti och inget ansvar från säljaren
En obehaglig överraskning som drabbar köparen är att garantierna från båtproducenten sällan gäller och det är inte säkert att den svenska återförsäljaren vill åta sig arbeten på dessa båtar. Fel som hos en seriös båthandlare hade varit reklamerbara negligeras och kunden, som ibland betalt miljonbelopp för sin båt, står helt utan hjälp.
I Transportstyrelsens befattningsbeskrivning anges att verket ska ta fritidsbåtlivet i beaktande i sin verksamhet, men den ansvariga myndigheten har hittills struntat i marknadskontroll av importerade fritidsbåtar. I stället blir effekten att myndigheten indirekt sanktionerar den olagliga handeln och de oseriösa företagen tillåts lura kunder att köpa en båt som inte uppfyller de europeiska bestämmelserna.
I Sverige finns det dock seriösa handlare som importerar och säljer icke europeiska båtar. De ser då till att båtarna byggs eller kompletteras efter europeiska regler och att de CE märks. Importerade, begagnade båtar efterkontrolleras och åtgärdas så att de uppfyller lagar och regler. Efterkontroller är dyra och gör att prislappen på båten stiger flera tiotals tusen kronor, men kunden har då en mycket större trygghet i sitt köp och båten kan säljas vidare till en handlare vid t.ex. ett inbyte.
I Sverige organiseras den seriösa båthandeln till största del genom medlemsföretag i Sweboat, Båtbranschens Riksförbund. Sweboat tillåter inte en medlem att bedriva import eller handel i Sverige av icke CE-märkta båtar. Om så sker utesluts företaget.
Sweboat begär nu att Regeringen tar sitt ansvar och ser till att berörda myndigheter får de instruktioner och resurser som krävs för att utföra sitt uppdrag.”
Mats Eriksson, VD, Sweboat
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…