Sjöräddningen om stormen Hans: ”Inget som stuckit ut”
Det svenska båtfolket har visat på gott sjövett. Så skulle man kunna sammanfatta det efter ett antal stormiga dagar på såväl sjö som land. Hos Sjöräddningen har man inte tagit emot fler larm än vanligt.

Många tycks ha förberett sig på busväder. Det är iallafall bedömningen som Fredrik Persson, räddningsledare på Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral, gör. Stormen Hans drog in med buller och bång men då prognosen inte varit tvetydig höll sig båtfolket i hamn.
– Det har varit ett antal ärenden som går att koppla till vädret men inget som stuckit ut. Något mastbrott och någon fritidsbåt som haft problem. När man väntar dåligt väder och hård vind brukar ändå de allra flesta stanna inne, säger Fredrik Persson och fortsätter:
– Vad som däremot är värre är när det drar in åskskurar helt oväntat i skärgården. Då är det allt fler som hamnar i sjönöd.
På sin Facebook-sida delar Sjöräddningssällskapet med sig av en utryckning till en segelbåt som fått masthaveri utanför Falsterborev under söndagskvällen. Vindstyrkan är då mellan 20–25 meter per sekund och man tar hjälp av isbrytaren Ale för att få sjölä när väl segelbåten kan bogseras.
Ingen höjd beredskap
Nej någon större påfrestning i form av larm har man alltså inte sett. Myndigheten har dessutom haft is i magen. Med vetskapen om att de flesta stannar i hamn när det väl blåser i har man inte heller behövt bemanna upp.
Hos Sjöräddningssällskapet vågar man inte uttala sig om man gått upp i någon högre beredskap då det är ett beslut som faller på varje enskild station.
– De frivilliga bemannar och det beror på kapaciteten. Det är klart att de säkert är på spänn när det är busväder på gång men vi tar inga beslut om att fler ska vara på plats eller i beredskap, säger Cecilia Jönsson på Sjöräddningssällskapet.
Om man prompt ändå vill ge sig ut på havet gäller det att följa klassiska sjövettsregler.
– Man får bedöma sin egen och båten kapacitet och agera efter detta. Vädret är alltid en parameter när man ska ut på sjön och det tycks ändå som att många följer rådet om att hålla koll på väderleken innan man ger sig ut, säger Fredrik Persson.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…