Mät insidan från utsidan
”Knacka och lyssna”, så kan tekniken i Gobius nivåmätare förklaras lite förenklat. Gobius är den enda mätare på marknaden som mäter nivån i tankar från utsidan.
Ingen håltagning eller demontering av tanken behövs och därför är mätaren enkel att installera – i toatanken, bränsletanken eller vattentanken. Enligt tillverkaren är mätaren installerad och färdig att använda på 30 minuter.
Den patenterade tekniken kan enkelt beskrivas som ”knacka och lyssna”. Sensorer fästs på tankens utsida. Varje sensor består av två aktiva delar, en som skapar en vibration i tankväggen och en annan som mäter vibrationen. Mätaren kan med exakt noggrannhet tala om ifall vätskenivån passerat sensorn eller inte.
Tankmätaren utvecklades först för fritidsbåtar, men finns nu också för industin och för fritidshus med slutna avfallstankar.
Gobius installeras i dag som standard av flera båtvarv och säljs även i övriga Europa, USA och Australien.
Läs också:
Gobius – idén som föddes på en fest
Fakta:
Finns i olika utföranden, nya Gobius 1 har bara ett ¾-dels nivålarm och kan senare uppgraderas med flera nya givare.
Finns för alla tankar: vatten, diesel, bensin, septik, avfall och andra vätsketankar.
Passar för alla material: rostfritt stål, stål, aluminium, plast, glasfiber.
Är lätt att eftermontera på befintliga tankar och går att koppla ihop med Wema, VDO, Philippi och andra analoga instrument.
Lampor i olika färger visar nivån.
Låg strömförbrukning. Stöder automatiskt 12 och 24 Volt.
Film: Så går installationen till
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…