Guldbron – bredaste lasten någonsin i Stockholms skärgård !
Hamnens reporter är en av tusentals människor som är på plats när fartyget med den bredaste last som någonsin angjort centrala Stockholm passerar det smala sundet mellan Rindö och Värmdö.
I över 70 dagar har Guldbron varit till sjöss. Den har alltså fraktats över flera världshav för att nå Stockholm. Med start i Sydkinesiska havet, vidare över Indiska oceanen, Röda havet, Suezkanalen, Medelhavet, Gibraltar, Atlanten, Biscayabukten, Engelska kanalen, Öresund och slutligen Östersjön.
På grund av hårt väder, framförallt i Biscayabukten, anländer den enorma transporten Stockholms skärgård den 11 mars istället för 8 februari.
Lotsas in mot Stockholm
Klockan 7.30 på morgonen hoppade två svenska lotsar ombord på fartyget Zhen Huha 33 vid fyren Tjärven i norra skärgården. I en fart av cirka 8 knop glider det 227 meter långa och hela 43 meter breda fartyget fram genom en örik, men båtgles tidig vårskärgård.
Det är inget litet ekipage som tar sig genom Stockholms skärgård. Det märks inte minst när Guldbron passerar genom trånga Oxdjupet, mellan Rindö och Värmdölandet. Här trängs tillresta öbor med Stockholmspensionärer, dagisgrupper, hundägare och säkert ett hundratal fotografer.
Bron förväntas öppna för trafik i augusti.
Guldbron, eller Slussens nya huvudbro som är det mer formella namnet, ska bli den nya huvudbron för vägtrafik samt gående och cyklister och förbinda Gamla stan med Södermalm. Bron, som är en stålkonstruktion, har tillverkats av China Railway Shanhaiguan Bridge Group i Kina.
Huvudentreprenör för brobygget är Skanska, som står för bland annat planering, projektering, tillverkning, leverans och även själva montaget.
Bron är 140 meter lång och fraktas i ett enda stort stycke ovanpå pontoner.
Landningen i Stockholm
Efter ankomsten till Stockholm och Slussen kommer fartyget att sänkas ned en bit i vattnet. Det sker genom att stora tankar ombord vattenfylls. När pontonerna har fått flytkraft kommer bron att lossas och sedan dras på rätt plats med hjälp av bogserbåtar. Den sista biten på cirka 70 meter kommer bron att vinschas in. Därefter sänks bron ned på sina redan förberedda bropelare, mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron, genom att pontonerna fylls med vatten. Rätt fiffigt!
Stockholms nya guldbro förväntas öppna för trafiken i slutet av augusti 2020.
Och färgen då, varför guldgul?
Enligt Stockholms stad är tanken att bron på långt håll ska se ut som en guldbro, samtidigt som den på nära håll ska harmonisera med de gula fasaderna i Gamla stan och på Södermalm. Tonen är metallisk för att visa att det är en stålbro, men också för att bron ska reflektera glittret från vattnet. Själva bron kostar cirka 290 miljoner kronor.
Totalkostnaden för ombyggnaden av trafikplatsen vid Slussen beräknas landa på 12,1 miljarder kronor. Allt finansieras av Stockholm stad, förutom bussterminalen som samfinansieras av staden, staten och landstinget. Byggprojektet vara klart 2025.
Hua 33
Längd: 227 m
Bredd: 43 m
Toppfart: 12,1 knop
Fart med last: 9,8 knop
Vikt : 43 788 ton
Djup: 7,6 m
Byggår: 2017
Flagg: Kina
Hemmahamn: Shanghai
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…