Guldbron – bredaste lasten någonsin i Stockholms skärgård !
Hamnens reporter är en av tusentals människor som är på plats när fartyget med den bredaste last som någonsin angjort centrala Stockholm passerar det smala sundet mellan Rindö och Värmdö.
I över 70 dagar har Guldbron varit till sjöss. Den har alltså fraktats över flera världshav för att nå Stockholm. Med start i Sydkinesiska havet, vidare över Indiska oceanen, Röda havet, Suezkanalen, Medelhavet, Gibraltar, Atlanten, Biscayabukten, Engelska kanalen, Öresund och slutligen Östersjön.
På grund av hårt väder, framförallt i Biscayabukten, anländer den enorma transporten Stockholms skärgård den 11 mars istället för 8 februari.
Lotsas in mot Stockholm
Klockan 7.30 på morgonen hoppade två svenska lotsar ombord på fartyget Zhen Huha 33 vid fyren Tjärven i norra skärgården. I en fart av cirka 8 knop glider det 227 meter långa och hela 43 meter breda fartyget fram genom en örik, men båtgles tidig vårskärgård.
Det är inget litet ekipage som tar sig genom Stockholms skärgård. Det märks inte minst när Guldbron passerar genom trånga Oxdjupet, mellan Rindö och Värmdölandet. Här trängs tillresta öbor med Stockholmspensionärer, dagisgrupper, hundägare och säkert ett hundratal fotografer.
Bron förväntas öppna för trafik i augusti.
Guldbron, eller Slussens nya huvudbro som är det mer formella namnet, ska bli den nya huvudbron för vägtrafik samt gående och cyklister och förbinda Gamla stan med Södermalm. Bron, som är en stålkonstruktion, har tillverkats av China Railway Shanhaiguan Bridge Group i Kina.
Vid lunchtid 11 mars hade en stor skara människor samlats för att se bron passera Oxdjupet – sundet mellan Rindö och Värmdö. Foto: Anna Sandgren.
Huvudentreprenör för brobygget är Skanska, som står för bland annat planering, projektering, tillverkning, leverans och även själva montaget.
Bron är 140 meter lång och fraktas i ett enda stort stycke ovanpå pontoner.
Landningen i Stockholm
Efter ankomsten till Stockholm och Slussen kommer fartyget att sänkas ned en bit i vattnet. Det sker genom att stora tankar ombord vattenfylls. När pontonerna har fått flytkraft kommer bron att lossas och sedan dras på rätt plats med hjälp av bogserbåtar. Den sista biten på cirka 70 meter kommer bron att vinschas in. Därefter sänks bron ned på sina redan förberedda bropelare, mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron, genom att pontonerna fylls med vatten. Rätt fiffigt!
Stockholms nya guldbro förväntas öppna för trafiken i slutet av augusti 2020.
Och färgen då, varför guldgul?
Enligt Stockholms stad är tanken att bron på långt håll ska se ut som en guldbro, samtidigt som den på nära håll ska harmonisera med de gula fasaderna i Gamla stan och på Södermalm. Tonen är metallisk för att visa att det är en stålbro, men också för att bron ska reflektera glittret från vattnet. Själva bron kostar cirka 290 miljoner kronor.
Totalkostnaden för ombyggnaden av trafikplatsen vid Slussen beräknas landa på 12,1 miljarder kronor. Allt finansieras av Stockholm stad, förutom bussterminalen som samfinansieras av staden, staten och landstinget. Byggprojektet vara klart 2025.
Hua 33
Längd: 227 m
Bredd: 43 m
Toppfart: 12,1 knop
Fart med last: 9,8 knop
Vikt : 43 788 ton
Djup: 7,6 m
Byggår: 2017
Flagg: Kina
Hemmahamn: Shanghai
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Skippo kunskap
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…