Göteborgs Hamn tar in världsunik hybriddriven bogserbåt
Redan 2025 kan en hybridelektrisk bogserbåt trafikera Göteborgs Hamn. Med metanolbränsleceller ska den bidra till hamnens gröna omställning.
Att konstruera en bogserbåt som drivs på annat än konventionella fossilbränslen och samtidigt håller samma prestanda är ingen lätt uppgift. Men inom ett par år kan världens första hybridelektriska bogserbåt med grön metanol i tanken bli en del av Svitzers flotta i Göteborg.
Under de senaste åren har rederiet gjort studier för att undersöka om konceptet varit möjligt med de tuffa driftskrav som en bogserbåt har. Dessa studier har visat goda resultat och nu går projektet in i nästa steg där en mer utarbetad design ska tas fram.
Enligt rederiets beräkningar ska den gröna metanolen spara in cirka 1 300 ton i koldioxidutsläpp. Detta jämfört mot en jämförbar bogserbåt med samma dimensioner i Svitzers flotta.
Läs även:
Göteborgsbolaget vill bygga världens första e-bunkerfartyg
Skärpt säkerhet i Göteborgs hamn – vakter beväpnas
Projekt mot en grönare hamn
Göteborgs Hamn har stora ambitioner i sitt klimat- och miljöarbete. Bolaget vill bli den ledande hubben för såväl bunkring som lagring av metanol i norra Europa.
– Svitzer har levererat säkra och effektiva bogseringstjänster till kunder i Göteborgs hamn i årtionden. Hamnens erfarenhet och position som en framväxande metanolbunkerhub, tillsammans med vårt långvariga samarbete och relation, gör Göteborgs hamn till en självklar plats för oss att ta i bruk det här världsunika fartyget, skriver Mathias Jonasson, vd för Svitzer i Skandinavien och Tyskland i ett pressmeddelande.
Framdrivningen av bogserbåten bygger på ett system med metanolbränsleceller och batterier. Detta ger bogserbåten längre uthållighet och färre begränsningar än ett helt batteridrivet fartyg. Metanolbaserade generatorer ombord kommer att kunna ge kraft utan att använda en alternativ bränslekälla.
– Omställningen till mer hållbara bränslen som grön metanol av yttersta vikt. Här i Göteborgs hamn ser vi fram emot att välkomna den här banbrytande bogserbåten när den tas i bruk under 2025, säger Göran Eriksson, VD för Göteborgs Hamn AB.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…