Göteborgsbolaget vill bygga världens första e-bunkerfartyg
Kan decentraliserad laddning till sjöss vara ett steg mot en grönare sjöfartssektor? Det tror Göteborgsbolaget SeaFjord Energy som nu storsatsar på världens första e-bunkerfartyg.
För att stora fartyg idag ska kunna ladda batterier krävs omfattande infrastruktur. Idag kan det så gott som uteslutande göras i hamn och utbyggnaden av anslutningar är såväl dyrt som ofta praktiskt omöjligt.
Nu vill Göteborgsbolaget SeaFjord Energy revolutionera branschen genom att utveckla världens första e-bunkerfartyg. Ett fartyg som skulle kunna möjliggöra en mer decentraliserad infrastruktur kring laddning av skepp till sjöss.
– Vårt nya e-bunkerfartyg är utrustat med ett stort batterilager och kan leverera grön energi i form av elektroner dit kunden behöver. Det ökar drastiskt möjligheterna för stora fartyg att bli elektrifierade och operera emissionsfritt till havs samt inom hamnar och fjordar i större utsträckning, skriver Elias Magnusson, COO på SeaFjord Energy.
Läs även:
Framtidskonceptet Vela – trimaran som containerfartyg
Vilhelm vill locka fler unga till yrkessjöfarten
Grön ljus för ny farled mellan Landsort och Södertälje
Mer än bara ett bunkerskepp
Men man ser även andra fördelar med konceptet. Tack vare lagringsfunktionen ges fartyget möjlighet att handla med energi som laddats på en plats där det finns överskott av energi för att sedan leverera vid en annan plats eller vid en annan tidpunkt.
E-bunkerfartyget ska också kunna bistå i beredskapssammanhang och krissituationer som en mobil batteribank.
Fartyget är utvecklat tillsammans med FKAB Marine Design som länge arbetat för en mer hållbar fartygssektor. Tillsammans vill de båda bolagen tillgängliggöra en grönare och framöver utläppsfri sjöfartsindustri.
– Vi är stolta över att vara pionjärer inom utvecklingen av denna fartygstyp och ser fram emot att samarbeta med våra partners och intressenter för att främja en mer hållbar maritim sektor, skriver SeaFjord Energys vd Andreas Magnusson i pressmeddelandet.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…