Viktigt vid kylskåpsköp
Det här ska du tänka på innan du köper ett kylskåp till båten: kylbehovet, placeringen, skåp eller box, köpa eller bygga själv. Kryssarklubbens tekniska kommitté hjälper dig till rätta.
Kylbehovet
När man bestämt hur stort förvaringsutrymme man behöver, hur länge man tänkt vara ute och hur snabbt man vill kyla ned matvarorna, bör man göra en bedömning av den energiförbrukning man kan räkna med och det pris man vill betala. Om det gäller ett elektriskt kylskåp måste troligen batteriekapaciteten utökas så att man slipper köra motorn varje dag för att ladda batterierna.
Placeringen
Avgörande för energibehovet är dels kylutrymmets placering, d.v.s. hur varmt det är runt omkring, dels dess storlek, isolering och täthet. Ett kylskåp eller en kylbox bör inte placeras så att det utsätts för motorrummets värme. Kylapparaten i skåpet eller boxen producerar också värme, som måste ledas bort. Detta sker bäst till sjövattnet utanför skrovet. I annat fall måste man säkerställa god luftcirkulation omkring de värmeavgivande ytorna. Helst skall kylsystemet inte ytterligare värma luften i ruffen. Att bygga in en box eller ett skåp i båten är ganska enkelt – om bara man vet hur man skall göra. Här är inte platsen för en sådan handledning, men det kan vara skäl att påpeka de två vanligaste misstagen: Isoleringens yttre hölje är inte diffusionstätt (gastätt). Skåpdörren eller boxluckan sluter inte tillräckligt tätt. På ”köpeskåp” är dessa detaljer för det mesta av god kvalitet.
Skåp eller box?
När man öppnar locket till en box ligger den kalla luften kvar. När en skåpdörr öppnas, rinner den kalla luften snabbt ut ur skåpet och ersätts med rumsluft. önskar man ekonomisera elförbrukningen maximalt, är en box att föredra. Dock vinner man ingenting, om den görs så trång och djup, att man oftast måste lyfta korgar med varor upp i värmen, för att nå det man söker. Under tiden i värmen drar varorna sekundsnabbt på sig fukt från luften, vilket ger ännu större energiförlust än en öppen skåpdörr.
Köpa eller bygga själv?
Om man inte har kylanordning ombord och avser att skaffa en kan man antingen köpa ett färdigt system eller bygga ihop ett av byggstenar. Valet beror på händighet och ekonomi .Vilken typ man väljer beror på vad man värdesätter när man skall välja kylanordning ombord.
* Vill man ha låg strömförbrukning och korta nedkylningstider skall man välja ett kompressordrivet skåp eller box.
* Vill man ha en enkel och billig anordning men accepterar en högre strömförbrukning och längre nedkylningstid skall man välja termoelektrisk drift.
* Om man vill ha låg strömförbrukning spelar det ingen större roll om man väljer box eller skåp. Boxen håller kylan något bättre än skåpet men skillnaden är inte stor. När man öppnar dörren på ett skåp rinner den kalla luften ut och ersätts med varm luft, men det går inte åt så mycket energi att kyla ner den varma luften. Valet är mer en fråga om praktiska synpunkter som till exempel när båten lutar och man behöver komma in i kylutrymmet.
* En bärbar box har fördelen att den kan packas hemma med kalla varor innan den tas ombord. Men den kan vara knepigare att stuva ombord.
* Vill man ha en billig liten anordning skall man välja en bärbar termoelektrisk box. De är inte så stora, 10 – 20 liter och kostar bara runt tusenlappen.
Läs också: Hur fungerar ett kylskåp?
Text: Ernst Blixt, Per-Erik Forssberg, Bo Sandgren, Harald Wenander, Sture Åström
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…