Nytt liv i gamla fyrar – viktig del av totalförsvaret

I ett alltmer spänt säkerhetspolitiskt läge kommer gamla fyrar återigen spela en viktig roll för Sveriges sjöfart.

Fyr-tänds-upp
Bilden föreställer Pater Noster. Bild: Wikipedia.

Planen är att 75 fyrar ska rustas varje år. Det handlar både om att renovera slitna byggnader och byta ut gamla glödlampor mot energieffektiva LED-ljus. Men kanske viktigast av allt – flera nedsläckta fyrar ska tändas igen.

”Rysk signalpåverkan”

Bakgrunden är det som Sjöfartsverket beskriver som en oroande ökning av GPS-störningar i Östersjöområdet, något som enligt FN-organet ICAO ofta kopplas till rysk signalpåverkan.

– Huvudanledningen är att vi behöver fler lysande fyrar, men frågan har också aktualiserats av GPS-störningarna som gör att fyrar och flytande sjömärken blir viktigare igen, säger Andreas Lhotsky, byggprojektledare på Sjöfartsverket, till SVT Nyheter.

Allt fler incidenter

Störningarna har som bekant blivit allt vanligare under de senaste åren. Transportstyrelsen rapporterar att antalet incidenter med så kallad jamming och spoofing i Östersjön har ökat kraftigt, ibland med hundratals rapporterade fall under en enskild månad. Enligt myndigheten kan både kommersiell sjöfart och fritidsbåtar påverkas, särskilt i gränsområden nära Baltikum.

“Vi kan inte längre ta satellitpositioneringen för given – därför behöver vi traditionella hjälpmedel som fyrar och bojar”, skriver Sjöfartsverket på sin webbplats.

1,5 miljarder kronor

Notan beräknas landa på 1,5 miljarder kronor under en tioårsperiod med ambitionen att renovera upp till 75 fyrar per år.