Risken för blixtnedslag i båten?
Stig Lundquist, tidigare professor på Institutionen för högspänningsforskning vid Uppsala universitet, har räknat på sannolikheten för direkt blixtnedslag i en segelbåt med 10 meter hög mast.
Han kom fram till att den är 1:1000 vid ett normalt åskväder. Sannolikheten påverkas inte av om båten är åskskyddat eller inte. Det spelar inte heller någon roll om masten är gjord av metall eller annat material.
Risken är alltså bara en promille men det är en klen tröst för den som befinner sig under ett intensivt åskväder och har en mast som kanske är betydligt högre än tio meter. Då kan det vara trösterikare att tänka på andra siffror. Mest glädjande är att det är mycket sällsynt att människor som befinner sig ombord i båt dödas av blixten. Trots efterforskning har vi bara funnit ett fall under de senaste trettio åren.
Statistik visar också att även om åskan slår ner finns goda möjligheter att klara båten. Rolf Meurling i har gjort en sammanställning av de åskskador som under 1994 och 1995 drabbade de båtar som är försäkrade i bolaget Svenska Sjö. Under tvåårsperioden anmäldes trettio fall av åskskador. Det motsvarar ungefär 0,75% av Svenska Sjös alla skadefall. Skadorna ersattes med totalt 617 000 kronor.
Inte bara segelbåtar
Segelbåtarna var värst utsatta. Men åskan kan även slå ner i motorbåtar. Tre av de trettio åskskadade båtarna var motorbåtar.
Statistiken visar också att det största antalet åskskador inträffar i hamn. Det kommer sig av att båtar tillbringar mycket mer tid i hamn än till sjöss.
Två av båtarna befann sig emellertid till sjöss när blixten slog ner i dem. Den ena var en segelbåt som fick ett nedslag då den befann sig till sjöss i östersjön. Den andra var en liten motorseglare som gick för motor på Vänern. I ytterligare tre båtar fanns människor ombord när åskan slog ner.
Skadeanmälningarna visar att det oftast endast uppstått skador på elsystem, motor, lanternor, värmare, kyl, navigeringsinstrument, radio etc. Ingen båt har brunnit eller sjunkit. Men vid fyra tillfällen har det uppstått skador på skrov och rigg.
Text Jonas Ekblad
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…