Nödraketer – rätt och fel

Det är viktigt att ha nödraketer eller nödbloss med ombord. Men lika viktigt är att veta hur de fungerar.
Jonas Ekblad beskriver hur fallskärmsraketer, handbloss och röksignaler ska användas – och när.
Fallskärmsraketer
Fallskärmsraketer stiger högt, lyser starkt och är i första hand lämpliga för att väcka uppmärksamhet på långt håll. De syns både på dagen och på natten. Det finns exempel på hur personer stått i Visby en klar natt och iakttagit raketer uppsända inifrån Kalmarsund – alltså på andra sidan öland!
Det finns också situationer med nödställda som avfyrat nödraketer nära handelsfartyg som inte reagerat. En förklaring kan vara att de stiger så högt att en vakthavande, som står ett stycke in på kommandobryggan, inte ser dem därför att taket skymmer.
För att raketen ska dala rakt ovanför dig kan du möjligen sikta cirka femton grader i medvind vid avfyrningen. Raketen söker sig mot vinden på vägen upp.
Handbloss
Handblossen tänds när räddningen är nära och visar positionen exakt till skillnad från raketerna. Precis som fallskärmsraketerna kan handblossen synas rätt bra även på dagen.
Röksignaler
Röksignalerna är endast till nytta i dagsljus. De kan synas bra vid flygspaning. De handhållna varianterna avger rök ungefär en minut och det kan vara i minsta laget. Om man ska satsa på röksignaler är det bästa valet burkar som slängs i sjön och avger rök i minst tre minuter. Släng dem i lä så att inte röken driver in över båten eller flotten. Det är mycket obehagligt att bli insvept i röken.
Handhållna röksignaler lämnar vi därhän eftersom deras nytta är tveksam. De har dålig kapacitet. I blåsigt väder riskerar röken att bara bli en liten strimma. IMO har inte formulerat några krav på dem.
Utöver de pyrotekniska nödsignaler som nämnts finns ett antal enklare signaler liknande de så kallade ”pennraketerna”. De kastar ut röda raketer av någon sort. Gemensamt för dem är att stighöjder och brinntider inte kan mäta sig med de IMO-godkända signalerna.
För mer professionellt bruk finns signalpistoler som kan sända ut rätt kraftfulla signaler och till och med fallskärmsraketer. Det mesta i den här vägen, från pennraketer och uppåt kräver vapenlicens och är inte ett förstahandsval för fritidsbåtsbruk.
Läs också om:
Hur du kollar dina nödraketer
Verkliga händelser med nödsignaler till sjöss
Fem frågor och svar om nödraketer
Krav på nödsignaler
Text Jonas Ekblad
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…