Nödraketer – rätt och fel
Det är viktigt att ha nödraketer eller nödbloss med ombord. Men lika viktigt är att veta hur de fungerar.
Jonas Ekblad beskriver hur fallskärmsraketer, handbloss och röksignaler ska användas – och när.
Fallskärmsraketer
Fallskärmsraketer stiger högt, lyser starkt och är i första hand lämpliga för att väcka uppmärksamhet på långt håll. De syns både på dagen och på natten. Det finns exempel på hur personer stått i Visby en klar natt och iakttagit raketer uppsända inifrån Kalmarsund – alltså på andra sidan öland!
Det finns också situationer med nödställda som avfyrat nödraketer nära handelsfartyg som inte reagerat. En förklaring kan vara att de stiger så högt att en vakthavande, som står ett stycke in på kommandobryggan, inte ser dem därför att taket skymmer.
För att raketen ska dala rakt ovanför dig kan du möjligen sikta cirka femton grader i medvind vid avfyrningen. Raketen söker sig mot vinden på vägen upp.
Handbloss
Handblossen tänds när räddningen är nära och visar positionen exakt till skillnad från raketerna. Precis som fallskärmsraketerna kan handblossen synas rätt bra även på dagen.
Röksignaler
Röksignalerna är endast till nytta i dagsljus. De kan synas bra vid flygspaning. De handhållna varianterna avger rök ungefär en minut och det kan vara i minsta laget. Om man ska satsa på röksignaler är det bästa valet burkar som slängs i sjön och avger rök i minst tre minuter. Släng dem i lä så att inte röken driver in över båten eller flotten. Det är mycket obehagligt att bli insvept i röken.
Handhållna röksignaler lämnar vi därhän eftersom deras nytta är tveksam. De har dålig kapacitet. I blåsigt väder riskerar röken att bara bli en liten strimma. IMO har inte formulerat några krav på dem.
Utöver de pyrotekniska nödsignaler som nämnts finns ett antal enklare signaler liknande de så kallade ”pennraketerna”. De kastar ut röda raketer av någon sort. Gemensamt för dem är att stighöjder och brinntider inte kan mäta sig med de IMO-godkända signalerna.
För mer professionellt bruk finns signalpistoler som kan sända ut rätt kraftfulla signaler och till och med fallskärmsraketer. Det mesta i den här vägen, från pennraketer och uppåt kräver vapenlicens och är inte ett förstahandsval för fritidsbåtsbruk.
Läs också om:
Hur du kollar dina nödraketer
Verkliga händelser med nödsignaler till sjöss
Fem frågor och svar om nödraketer
Krav på nödsignaler
Text Jonas Ekblad
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…