Y7 – lätt och rätt på alla sätt!
En kolfiberbjässe på 22 meter som är lätt att hantera, lätt att underhålla och lätt i sig själv. Redan där förstår vi att Y7 är något alldeles extra. Se inslaget!
Den som förknippar stora segelbåtar med bångstyriga, svårhanterade, blytunga och energikrävande flytetyg bör spana in Y7 från tyska Y Yachts – ett livligt bevis på raka motsatsen.
Lätt var ordet
Här har vi att med en skönhet där ordet ”lätt” är ett genomgående tema. Ta bara en sådan sak som vikten i sig, blott 28 ton på 22 meter segelbåt. Men det stannar inte där då Y7 också ska visa sig vara lätt att hantera och lätt att underhålla med ett minimum av komlicerade system. Allt enligt grundaren Michael Schmidts filosofi om att båtlivet ska ge mycket och kräva litet.
Självslående fock
Snart nog, och med risk för att bli tjatig, ska det också visa sig att Y7 är föredömligt snabb, lättdriven och lätt på rodret – för att inte tala om den befriande enkla segelhanteringen. Allt i syfte att båten ska kunna hanteras av en mycket liten besättning och kanske till och med bara en ensam person. Därav finesser som självslående fock, lazy-jacks (alternativt rullbom) samt en högst okomplicerad segeluppsättning.
Enkla lösningar
Så fortsätter det ned till minsta detalj där de invändiga utrymmena är något alldeles extra med sin ljusa inredning och sin snitsiga inredningslayout där små och stora detaljer en gång för alla visar att de enkla lösningarna oftast är de bästa.
Fyra träslag
Nog kan man bli imponerad av salongen, hytterna möblemanget och alla genomtänkta finesser men mest imponerar ändå den luftighet och de fria ytor man har fått plats med däremellan. Som beställare har man att välja mellan fyra olika träslag invändigt – natural oak, white brushed oak, smoked oak och blond teak. Likaså står valet mellan tre olika layouter när det gäller antal kabiner, toaletter och andra lösningar.
Minskat klimatavtryck
Ovanpå allt detta ingår en stor portion miljömedvetenhet i Y Yachts filosofi. Ett tydligt mål är bland annat att elförbrukningen ombord primärt ska täckas av koldioxidfri energi. Teakdäck har man slopat sedan länge till förmån för material med lägre klimatavtryck.
Sist men inte minst spelar lin och återvunna PET-flaskor allt större roller som byggmaterial.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…