Y7 – lätt och rätt på alla sätt!
En kolfiberbjässe på 22 meter som är lätt att hantera, lätt att underhålla och lätt i sig själv. Redan där förstår vi att Y7 är något alldeles extra. Se inslaget!
Den som förknippar stora segelbåtar med bångstyriga, svårhanterade, blytunga och energikrävande flytetyg bör spana in Y7 från tyska Y Yachts – ett livligt bevis på raka motsatsen.
Lätt var ordet
Här har vi att med en skönhet där ordet ”lätt” är ett genomgående tema. Ta bara en sådan sak som vikten i sig, blott 28 ton på 22 meter segelbåt. Men det stannar inte där då Y7 också ska visa sig vara lätt att hantera och lätt att underhålla med ett minimum av komlicerade system. Allt enligt grundaren Michael Schmidts filosofi om att båtlivet ska ge mycket och kräva litet.
Självslående fock
Snart nog, och med risk för att bli tjatig, ska det också visa sig att Y7 är föredömligt snabb, lättdriven och lätt på rodret – för att inte tala om den befriande enkla segelhanteringen. Allt i syfte att båten ska kunna hanteras av en mycket liten besättning och kanske till och med bara en ensam person. Därav finesser som självslående fock, lazy-jacks (alternativt rullbom) samt en högst okomplicerad segeluppsättning.
Enkla lösningar
Så fortsätter det ned till minsta detalj där de invändiga utrymmena är något alldeles extra med sin ljusa inredning och sin snitsiga inredningslayout där små och stora detaljer en gång för alla visar att de enkla lösningarna oftast är de bästa.
Fyra träslag
Nog kan man bli imponerad av salongen, hytterna möblemanget och alla genomtänkta finesser men mest imponerar ändå den luftighet och de fria ytor man har fått plats med däremellan. Som beställare har man att välja mellan fyra olika träslag invändigt – natural oak, white brushed oak, smoked oak och blond teak. Likaså står valet mellan tre olika layouter när det gäller antal kabiner, toaletter och andra lösningar.
Minskat klimatavtryck
Ovanpå allt detta ingår en stor portion miljömedvetenhet i Y Yachts filosofi. Ett tydligt mål är bland annat att elförbrukningen ombord primärt ska täckas av koldioxidfri energi. Teakdäck har man slopat sedan länge till förmån för material med lägre klimatavtryck.
Sist men inte minst spelar lin och återvunna PET-flaskor allt större roller som byggmaterial.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…