Vindkraft inte bara för segelbåtar

Det är dags att tänka nytt vad gäller handelsflottans fartyg. En av de mer innovativa och lovande lösningarna, som kommer från SkySails GmBH, bygger på framtida vindkraftsdrift av stora fartyg. Drivningen kommer från en enorm drake, 320 kvadratmeter stor som hänger mellan 100 och 400 meter uppe i luften.
Den ska kunna driva ett fartyg om över 25 000 ton. Draken är fastsatt vid fartyget med hjälp av linor, och ett automatiserat datasystem ser till att draken är placerad på effektivast möjliga sätt. Metoden kan, om den håller vad den lovar, reducera utsläppen från fartyget med upp till 35 procent. SkySails är inte ensamma om att leta lösningar för mer miljöanpassad drift av världens handelsfartyg. Solceller och vinddrivna fartygslösningar är under utveckling av Eco Marine Power. Bland annat prövas möjligheten att sätta solpaneler på tank- och bulkfartyg. Dessa förväntas testas i en större skala under 2012.
Kryssningsrederiet Viking Line är inne på samma linje för sina kommande generationers kryssningsfartyg. De satsar både på segel fastsatta på själva fartyget och på solcellspaneler. Handelsflottan har aldrig varit större än nu. Samtidigt förorenas haven av utsläppen från fartygen, vilket ger stora problem för den globala miljön. Till det kommer larm om peak oil, global uppvärmning och ökade bränslekostnader.
Hämtat från Ekosofias nyhetsbrev
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…