Trailerbart - Ett enklare båtliv
Enligt Anders Svedberg på Västsvenska Turistrådet skulle det behövas 27 km nya bryggor för att få bort båtplatsköerna. Bara på västkusten.
Det är en av anledningarna att intresset ständigt ökar för trailerbara båtar. Både motorbåtar och segelbåtar. En annan anledning är att man vill slippa den årliga bottenmålningen och bottenslipningen. Många tror också att framtidens båtägare har helt andra krav och förväntningar på båtlivet och livet runt båtägandet. Flexibiliteten att kunna ha med sig båten till Skåne, Norrland, Medelhavet eller Lofoten är lockande. Om det ska ta tio år att få en båtplats är det ett klart intressant alternativ.
Det låter bra men ställer också andra krav. Uppställningsplatser för bilar och trailers och en utbyggnad av antalet ramper runt om i landet. Och att det inte kostar skjortan varje gång man ska i och upp.
Bengt Wallin, mässamiral på Båtmässan i Göteborg, konstaterar att alltfler båtar på årets mässa är traileranpassade. Men att dra en båt ställer även krav på att ha en bil som är lämpad att dra den.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…