Stölderna upphörde när båtklubben DNA-märktes
Tjuvar som lever på stölder från båtklubbar kan få det motigt framöver. Om alla båtklubbar gör som NBS i Täby, vill säga.
Näsbyvikens båtsällskap i Täby är föremål för SSF, Stöldskyddsföreningens, senaste projekt som startade i april förra året.
500 märksatser med märk-DNA erbjöds till klubbens 750 medlemmar som fick pensla det på allt stöldbegärligt. Samtidigt sattes varningsdekaler och skyltar upp i området för att varna tjuvarna om märkningen.
Roger Alm, ordförande i Näsbyvikens båtsällskap i Täby, är mycket nöjd.
Resultatet är hittills bättre än vad man vågat drömma om. Roger Alm är ordförande i Näsbyvikens båtsällskap i Täby och ser mycket nöjt tillbaka på det gångna året.
Staffan Bjernekull, kanslichef på Näsbyvikens båtsällskap, håller med:
– Det känns fantastiskt att vi varit fria från stöldförsök. Vi klarade till och med sommarmånaderna, som annars är högsäsong för båttjuvar. ’
Och så Annika Brändström, vd på SSF:
– Det är väldigt glädjande att stölderna har minskat och det ska bli spännande att se vad slutresultatet blir när vi utvärderar projektet i april.
Samtliga 900 medlemmar ställer sig positiva till kravet som gör området tryggare.
Projektet är ett samarbete mellan Näsbyvikens båtsällskap, Svenska sjö och SSF.
Fakta DNA-märkning:
Märkningen innebär att en fluorescerande vätska, osynlig för blotta ögat, men synlig med hjälp av UV-ljus, appliceras på det som ska märkas. Varje märkning har ett unikt DNA som går att spåra internationellt och är näst intill omöjlig att avlägsna då minsta partikel av blandningen innehåller en unik kod.
SSF:s DNA-märkning innehåller också en stor mängd mikropunkter som möjliggör avläsning och ägaridentifiering på plats dygnet runt.
Märkningen reagerar på UV-ljus vilket gör den lätt att hitta för Polisen. Alla polisbilar i Stockholms Län har utrustas med UV-lampor för att lättare hitta DNA-märkt stöldgods. Dessa är finansierade av Stöldskyddsföreningen.
För att visa att någonting är märkt fästs också ”petsäkra” varningsdekaler på det märkta föremålet.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…