Sjömacken om sänkt reduktionsplikt: ”Spel för gallerierna”
Åsikterna går isär om en sänkt reduktionsplikt. Det gäller såväl i land som på sjön. Vi pratade med Göran Gross som äger Dyvik Marina där man de sensate åren gått i bräschen för fossilfria bränslen.
En ändrad reduktionsplikt kommer påverka priserna på på sjömacken. Men det finns ändå de som väljer att fortsätta med den utblandade dieseln. På Dyvik Marina där man i flera år gått i bräschen med så kallat HVO 100-bränsle förbryllas man över valet att dra ner reduktionsplikten till sex procent.
– Detta handlar inte om någon egen politisk åsikt men jag menar att det är ett jävla steg tillbaka och inte mer än spel för gallerierna. Sänkningen som föreslagits handlar om att regeringen på ett taffligt sätt ska kunna införliva sina vallöften, säger Göran Gross som äger Dyvik Marina och tillhörande sjömack.
Från dess att Dyvik började erbjuda HVO 100 under sommaren 2020 har priset fluktuerat rejält. Till en början var skillnaden mellan konventionell diesel och HVO 100 inte mer än 1,5 kronor litern. Men när efterfrågan på det vegetabiliska drivmedlet steg skenade plötsligt priserna iväg. Något som vi på Hamnen berättade om inför fjolårets båtsäsong och som vid tillfället oroade Patric Borén, vd på Dyvik.
Fossilfritt i framtiden
Vad en kraftigt sänkt reduktionsplikt kan betyda för priset på HVO 100 är svårt att förutspå. Men när vi frågar Göran Gross om hur han tror att sänkningen kommer påverka båtlivets utsläpp är svaret solklart.
– I och med att vi haft en lagstiftning som minskar utsläppen så kommer detta nya utspel bara betyda mer föroreningar för och från båtlivet, säger Göran Gross.
Samtidigt påtalar han också hur flera andra sjömackar och marinor tagit ställning i frågan om vilket bränsle man ska förse gästande båtar med.
– Båtlivet har tagit ansvar. Eftersom båtmotorer är inte högmoderna och sällan gjorda för etanol tog vi och flera andra sjömackar beslut om att servera 98- istället för 95-oktanig bensin. Därtill så märker man också hur fler och fler har HVO 100 som ett alternativ vid pumpen och det är såklart positivt, säger Göran Gross.
I samband med beskedet att sänka reduktionsplikten meddelade Tidöpartierna att båtlivet bör fortsätta med det utblandade bränslet. Detta är dock ingenting som Göran tror kommer att följas.
– Nej, det är en undanflykt. Båtlivet utgör en så pass liten del av den stora bilden. Skulle man vilja behålla miljöaspekten inom båtsektorn så skulle man tagit bort moms på HVO 100 och alkylatbensinen. Det skulle inte kosta så mycket för statsapparaten men däremot ha stor påverkan på miljö och klimat, säger Göran Gross.
Hur kommer ni på Dyvik att agera nästa sommar när priserna på vanlig diesel kan sjunka drastiskt?
– Vi kommer att fortsätta med samma koncept och kör på det hela vägen ut. Det skulle kännas fördärvligt att backa när vi har tagit hela steget även om vi skulle kunna spara pengar på att återgå till konventionella drivmedel.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…