Sjömacken om sänkt reduktionsplikt: ”Spel för gallerierna”
Åsikterna går isär om en sänkt reduktionsplikt. Det gäller såväl i land som på sjön. Vi pratade med Göran Gross som äger Dyvik Marina där man de sensate åren gått i bräschen för fossilfria bränslen.
En ändrad reduktionsplikt kommer påverka priserna på på sjömacken. Men det finns ändå de som väljer att fortsätta med den utblandade dieseln. På Dyvik Marina där man i flera år gått i bräschen med så kallat HVO 100-bränsle förbryllas man över valet att dra ner reduktionsplikten till sex procent.
– Detta handlar inte om någon egen politisk åsikt men jag menar att det är ett jävla steg tillbaka och inte mer än spel för gallerierna. Sänkningen som föreslagits handlar om att regeringen på ett taffligt sätt ska kunna införliva sina vallöften, säger Göran Gross som äger Dyvik Marina och tillhörande sjömack.
Från dess att Dyvik började erbjuda HVO 100 under sommaren 2020 har priset fluktuerat rejält. Till en början var skillnaden mellan konventionell diesel och HVO 100 inte mer än 1,5 kronor litern. Men när efterfrågan på det vegetabiliska drivmedlet steg skenade plötsligt priserna iväg. Något som vi på Hamnen berättade om inför fjolårets båtsäsong och som vid tillfället oroade Patric Borén, vd på Dyvik.
Fossilfritt i framtiden
Vad en kraftigt sänkt reduktionsplikt kan betyda för priset på HVO 100 är svårt att förutspå. Men när vi frågar Göran Gross om hur han tror att sänkningen kommer påverka båtlivets utsläpp är svaret solklart.
– I och med att vi haft en lagstiftning som minskar utsläppen så kommer detta nya utspel bara betyda mer föroreningar för och från båtlivet, säger Göran Gross.
Samtidigt påtalar han också hur flera andra sjömackar och marinor tagit ställning i frågan om vilket bränsle man ska förse gästande båtar med.
– Båtlivet har tagit ansvar. Eftersom båtmotorer är inte högmoderna och sällan gjorda för etanol tog vi och flera andra sjömackar beslut om att servera 98- istället för 95-oktanig bensin. Därtill så märker man också hur fler och fler har HVO 100 som ett alternativ vid pumpen och det är såklart positivt, säger Göran Gross.
I samband med beskedet att sänka reduktionsplikten meddelade Tidöpartierna att båtlivet bör fortsätta med det utblandade bränslet. Detta är dock ingenting som Göran tror kommer att följas.
– Nej, det är en undanflykt. Båtlivet utgör en så pass liten del av den stora bilden. Skulle man vilja behålla miljöaspekten inom båtsektorn så skulle man tagit bort moms på HVO 100 och alkylatbensinen. Det skulle inte kosta så mycket för statsapparaten men däremot ha stor påverkan på miljö och klimat, säger Göran Gross.
Hur kommer ni på Dyvik att agera nästa sommar när priserna på vanlig diesel kan sjunka drastiskt?
– Vi kommer att fortsätta med samma koncept och kör på det hela vägen ut. Det skulle kännas fördärvligt att backa när vi har tagit hela steget även om vi skulle kunna spara pengar på att återgå till konventionella drivmedel.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…