Seglardojjan - den enda rätta för modelejon
”På fötterna är det seglarskor som gäller. Klassiskt bruna eller helvita. Man kan även satsa på accentfärger som rött eller grönt.”
Per Nilsson, chefredaktör på herrmodetidningen King ger sina bästa råd om vad män ska ha på sig i sommar. Gäller främst de som inte har en aning om vad en båt är.
I tidningen Dagens Nyheter, onsdagen den 16 maj, presenteras en artikel om mäns ökade modemedvetenhet. Män i åldern 15-39 år köper kläder för 8 000 kronor per år. Det visar siffror från Research International/Sifo media som herrmodetidningen King låtit ta fram.
Det är mer pengar än vad samma man lägger på datorer (2.234 kronor), hemelektronik (2.027 kronor) eller alkohol (3.951 kronor) under ett år.
– Det har skett en attitydförändring. I dag är det okej för män att lägga tid och pengar på mode och stil. Tidigare ansågs man vara en fjolla eller outsider, säger Per Nilsson, chefsredaktör på herrmodetidningen King.
– På fötterna är det seglarskor som gäller. Klassiskt bruna eller helvita. Man kan även satsa på accentfärger som rött eller grönt.
{smoothgallery}
hamnen.se menar att det enda märket som gäller för landkrabbor som vill vara helt rätt är Sperry Topsider. Det är originalet från 1935 som gäller, inget annat.
För den som vill ha en mer praktisk, modern sko att segla i finns det däremot mängder av märken och modeller att välja mellan.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…