Så använder du alkalisk avfettning rätt vid båttvätt
I fjärde delen av serien ”Så tvättar du din båt som ett proffs!” visar Gustav Morin och Mathias Uddfors från Havsglans hur du får bort envis smuts med hjälp av alkalisk avfettning. Henrik Tryggs Comet 33 får ännu en välbehövlig genomgång – och ytan närmar sig nyskick.
Alkalisk avfettning – första steget efter högtryck
När du har spolat av båten med högtryckstvätt är det dags att gå på med rengöringsmedel. För organisk smuts som alger, jord, pollen och fågelspillning är ett alkaliskt rengöringsmedel det mest effektiva valet. Det fungerar annorlunda än de syrabaserade medlen – här handlar det om att lösa upp smuts med hjälp av pH och mekanisk bearbetning.
Till skillnad från kallavfettning som används på bilar är den alkaliska avfettningen snällare både mot ytor och miljö. Den är vattenlöslig och i rätt utspädning kan den till och med användas där det finns gräs eller grus under båten – så länge du inte tvättar direkt i vatten, vilket är ett stort nej.
– Om båten är riktigt smutsig, som Henrik Tryggs Comet 33, är alkalisk avfettning ett måste. Men på en renare båt räcker det ofta med ett båtschampo och lite skrubb, säger Mathias Uddfors.
Så skrubbar du rätt – undvik repor i gelcoaten
Appliceringen görs enklast med borste eller mikrofiberduk doppad i en hink med den utspädda lösningen. Men valet av borste är avgörande. En för hård borste riskerar att repa gelcoaten, vilket inte bara förstör ytan visuellt utan även gör att smuts och UV-strålning fäster lättare.
– Vi använder en mjuk borste med splittade strån som håller mer vätska och är skonsam mot ytan. För extra känsliga ytor eller lackade båtar rekommenderar jag mikrofiberhandske istället.
I känsliga partier som luckor, dräneringskanaler eller kring instrument är det smart att undvika högtryck och istället arbeta manuellt med trasa eller duk. På så sätt undviker du fuktinträngning och skador i elektronik.
– Att skrubba för hand kan kännas pilligt, men det är ofta nödvändigt för att komma åt på rätt sätt, förklarar Mathias.
Skölj i tid – undvik fläckar
Det är viktigt att skölja bort medlet innan det torkar in. Om det är varmt och soligt, arbeta i sektioner – skrubba och skölj direkt. Låter du det ligga för länge finns risk för fläckbildning, särskilt på mörka gelcoater.
– Vi jobbar helst i skugga eller under svalare tider på dagen för att få maximal kontroll på torktiden, säger Gustav Morin.
Mögel och lavar kräver andra metoder
En del smuts biter inte ens alkalisk avfettning på – till exempel lavväxt och mögelprickar. Här krävs istället klorbaserade medel som dödar sporerna innan de släpper från ytan.
– Det är ingen vits att stå och gnugga ihjäl sig. Spraya på ett mögelmedel med klor, låt verka ett par dygn och spola bort. Det är både effektivare och skonsammare, säger Mathias.
Späd medlet till cirka 5 % i varmt vatten
Använd mjuk borste eller mikrofiberhandske
Undvik rotborstar – de repar gelcoaten
Arbeta i sektioner om det är varmt – skölj innan det torkar
Skippa högtryck kring känslig elektronik och luckor
Använd mikrofiberduk för svåråtkomliga detaljer
Tillämpa klorbaserade medel för mögel och lavar – inte skrubb
Nästa del i serien handlar om att ta itu med mögel och lavfläckar – håll utkik på Skippo för mer nörderi kring ren båt på rätt sätt.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…