Renoverad – Svenska Högarna står åter stark
Den har tjänstgjort troget på Sveriges kanske mest utsatta plats sedan 1874 och var rejält sliten när Patrik Björklund och hans bygglag ryckte ut för en omfattande renovering.

Senaste gången som någon lade en varsam hand på Svenska Högarnas fyr var för 24 år sedan då Sjöfartsverket ägde den. Men då stannade det vid lite ytliga kosmetiska insatser.
Idag är det är det Edvard Sjöbloms stiftelse som är ansvarig för underhållet och om två veckor är Patrik Björklund och hans bygglag färdiga med en mer grundlig renovering av fyren som pågått sedan den 2 maj.
Så nu är frågan – kommer vi att känna igen den stolta Heidenstam–fyren efter att ni har varit där?
– Ja absolut. Vi har försökt att renovera utan att förändra – så långt det är vettig – så den är sig lik i stort. Men om man synar den i svetssömmarna så ser man just – svetssömmar. Det är bättre än de nitar som man använde på 1800-talet innan svetsen var uppfunnen, säger Patrik Björklund.

Vad var jobbigast?
– Det var nog att samla upp all giftig blymönja som lossnade när vi blästrade fyren. Sådant får förstås inte spridas ut i naturen så det gällde att förhindra det. Vi lade ut textildukar runt omkring för att samla upp allt.
Vad var svårast?
– Det var att ersätta all metall som hade rostat och som inte höll måttet. Det mesta av metallen är bärande så det är inte bara att riva bort allt och ersätta med nytt. Då rasar fyren. Vi fick alltså skära bort en bit i taget och ersätta den med en ny bit, om och om igen, tills konstruktionen blev stark igen. Jag tror inte att fyren hade stått upprätt i mer än tio år till utan renoveringen.
Hur är det annars att arbeta längst där ute i ytterskärgården?
– Det är spännande på många sätt. Man måste hela tiden anpassa sig till naturkrafterna. Jag är hemma på fastlandet för tillfället men som exempel kan nämnas att vi har två svetsare på plats som är klara, men som inte kommer därifrån på grund av blåsten.
När blir ni klara med hela renoveringen?
– Vi packar ihop och far hem om två veckor. Då kan fyren stå stolt och stark där ute i ytterligare många år framöver, avslutar Patrik Björklund.
Fakta om fyren:
År 1855 byggde man en fyrbåk på Svenska högarna som 1874 ersattes av den fyr som tjänstgör där idag. Den är konstruerad av Gustav von Heidenstam (far till författaren och poeten Verner von Heidenstam.)
Fyren automatiserades 1966 och avbemannades 1968. Fyrplatsen blev dock snart åter bebodd. År 2005 bodde fyra personer på ön. De arbetar bland annat åt Naturvårdsverket och Skärgårdsstiftelsen, samt SMHI som har en väderstation på ön.
Svenska Högarna
Tornets höjd: 18,4 m
Lyshöjd: 31 m ö h
Byggår: 1874
Byggnadstyp: järntorn med fackverksstag
Färg: röd
Lysvidd: 15 nautiska mil
Fyrkaraktär: LFl W 15s 15M
Koordinater: 59°26′37.5″N 19°30′6.3″Ö
Fyrnummer (svenskt): 280000
Fyrnummer (internationellt): C6460
Mer info: https://skargardsstiftelsen.se/omrade/svenska-hogarna/
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…