Nya gymnasieutredningen hot mot svenska båtnäringen
Båtbranschen är en av många mindre branscher som kommer att drabbas hårt om den nya gymnasieskolan blir verklighet. Utbildning i marina ämnen kan avstanna helt samtidigt som båtvarven skriker efter utbildade båtbyggare.
Det menar Mats Eriksson¸ VD Sweboat, Båtbranschens riksförbund i ett debattinlägg.
Få branscher är i så skriande behov av nyutbildad kompetent personal som båtbranschen.
Få branscher kan med så stor säkerhet garantera jobb för de nyutbildade som båtbranschen, skriver Mats Eriksson och fortsätter:
I höstas började 170 elever i landet sin utbildning med inriktning på båtbranschen. De kommer från hela landet och samlas i olika marina utbildningar på sex orter i Sverige. Det kan de bli de sista eleverna som genomgår en sådan marin utbildning, vilket skulle innebära ett stort hot för båtbranschen.
I den statliga nya utredningen, Framtidsvägen ? en reformerad gymnasieskola, föreslås att de nationella intagningarna till specialkurser slopas. Samtidigt ska en rensning i djungeln av olika specialprogram göras. I praktiken innebär det att Skolverket tar ett hårdare grepp om rodret för gymnasieutbildningen i landet genom att begränsa antalet program som eleverna ska kunna välja mellan. Så långt är dock allt väl.
Vad värre är med förslaget är att riksintagning till kurser föreslås slopas helt. Det innebär att specialkurser som till exempel marinelektronik eller båtsnickeri och de flesta marina utbildningarna med stor sannolikhet kommer att försvinna. För att få tillräckligt elevunderlag för dessa kurser krävs att elever från hela Sverige kan söka sig till de kurserna och inte bara som i förslaget, elever från den regionen där kursen råkar hållas.
Förslaget föreslår ett nationellt råd som får till uppgift att godkänna eventuella ändringar i de befintliga programmen. Regionala specialinriktningar kan få bli kvar, men bara om det finns ett tillräckligt starkt regionalt intresse från företag i regionen. I praktiken innebär det att endast utbildningar med starkt stöd från lokala intressen från näringslivet och specialidrottsklasser kan fortsätta sina utbildningar.
För att svensk båtindustri ska kunna bibehålla den höga kvaliteten på sin produktion och vara internationellt konkurrenskraftig måste de marina specialutbildningarna finnas kvar. Det går inte att få en elektriker att till exempel installera navigationssystem eller radarutrustning, inte heller kan en byggelev böjlimma en kant till ett navigationsbord.
Vår bransch är liten i jämförelse med t.ex. bilbranschen och likväl som en bilintresserad 16 åring ska kunna söka ett fordonsprogram ska en båtintresserad kunna söka utifrån sin intresseinriktning oavsett var i landet den finns.
Servicevarv och marinhandlare kommer snart att hamna i personalkriser om förslaget skulle gå igenom, och som om inte det vore ett tillräckligt problem så kommer stora, pensionsavgångar de närmaste fem ? tio åren att spä på problemen ännu mer. Det klarar inte branschen.
Mats Eriksson, VD Sweboat, Båtbranschens riksförbund
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…