Nya gymnasieutredningen hot mot svenska båtnäringen
Båtbranschen är en av många mindre branscher som kommer att drabbas hårt om den nya gymnasieskolan blir verklighet. Utbildning i marina ämnen kan avstanna helt samtidigt som båtvarven skriker efter utbildade båtbyggare.
Det menar Mats Eriksson¸ VD Sweboat, Båtbranschens riksförbund i ett debattinlägg.
Få branscher är i så skriande behov av nyutbildad kompetent personal som båtbranschen.
Få branscher kan med så stor säkerhet garantera jobb för de nyutbildade som båtbranschen, skriver Mats Eriksson och fortsätter:
I höstas började 170 elever i landet sin utbildning med inriktning på båtbranschen. De kommer från hela landet och samlas i olika marina utbildningar på sex orter i Sverige. Det kan de bli de sista eleverna som genomgår en sådan marin utbildning, vilket skulle innebära ett stort hot för båtbranschen.
I den statliga nya utredningen, Framtidsvägen ? en reformerad gymnasieskola, föreslås att de nationella intagningarna till specialkurser slopas. Samtidigt ska en rensning i djungeln av olika specialprogram göras. I praktiken innebär det att Skolverket tar ett hårdare grepp om rodret för gymnasieutbildningen i landet genom att begränsa antalet program som eleverna ska kunna välja mellan. Så långt är dock allt väl.
Vad värre är med förslaget är att riksintagning till kurser föreslås slopas helt. Det innebär att specialkurser som till exempel marinelektronik eller båtsnickeri och de flesta marina utbildningarna med stor sannolikhet kommer att försvinna. För att få tillräckligt elevunderlag för dessa kurser krävs att elever från hela Sverige kan söka sig till de kurserna och inte bara som i förslaget, elever från den regionen där kursen råkar hållas.
Förslaget föreslår ett nationellt råd som får till uppgift att godkänna eventuella ändringar i de befintliga programmen. Regionala specialinriktningar kan få bli kvar, men bara om det finns ett tillräckligt starkt regionalt intresse från företag i regionen. I praktiken innebär det att endast utbildningar med starkt stöd från lokala intressen från näringslivet och specialidrottsklasser kan fortsätta sina utbildningar.
För att svensk båtindustri ska kunna bibehålla den höga kvaliteten på sin produktion och vara internationellt konkurrenskraftig måste de marina specialutbildningarna finnas kvar. Det går inte att få en elektriker att till exempel installera navigationssystem eller radarutrustning, inte heller kan en byggelev böjlimma en kant till ett navigationsbord.
Vår bransch är liten i jämförelse med t.ex. bilbranschen och likväl som en bilintresserad 16 åring ska kunna söka ett fordonsprogram ska en båtintresserad kunna söka utifrån sin intresseinriktning oavsett var i landet den finns.
Servicevarv och marinhandlare kommer snart att hamna i personalkriser om förslaget skulle gå igenom, och som om inte det vore ett tillräckligt problem så kommer stora, pensionsavgångar de närmaste fem ? tio åren att spä på problemen ännu mer. Det klarar inte branschen.
Mats Eriksson, VD Sweboat, Båtbranschens riksförbund
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…