Nimbus växer i Mariestad och stänger i Visby

Ledningen inom Nimbus Boats inleder förhandlingar om att stänga produktionsanläggningen i Visby. Drygt 120 personer berörs av avvecklingen som ska vara klar till semestern 2009.
Samtidigt ökar Nimbus kapaciteten i Mariestad och koncentrerar snickeri- och träinredningar till Storebro.
Nimbus Boats lägger ned sin produktion på Gotland och flyttar verksamheten till sin fabrik i Lugnås i Mariestad.
Nimbus satsar samtidigt 42 miljoner kronor på Mariestadsfabriken, som i dag har ett 80-tal anställda.
– Våra huvudmarknader är Stockholm, Göteborg och Oslo. Då är det klart att Mariestad blir ett nav. säger vd Magnus Andersson till SR.
Företaget vill skapa förutsättningar inför framtiden genom att minska antalet fabriker, förklarar företagets vd Magnus Andersson.
– Det görs genom att skapa flexibilitet i byggnationen av olika båtmodeller, och skapa förutsättningar för att kunna investera och minska fasta kostnader. Det gör vi genom att presentera en ny produktionsstrategi i dag, säger han.
Mariestad kommer att utgöra navet i båttillverkningen för företaget, bekräftar Magnus Andersson.
– Vi räknar med att dubblera antalet båtar som byggs i Mariestad, men det är en ganska lång process att stänga en fabrik och flytta över produktionen som vi gör nu från Visby till Mariestad, säger han.
Samtidigt som beskedet om produktionsflytten till Mariestad kommer varslas 126 människor i Visby om uppsägning. Fabriken där beräknas stänga före nästa sommar.
Nimbus varslade redan i augusti över 100 personer som arbetade i Visby och Fårösund på grund av minskad försäljning av fritidsbåtar.
Tung dag på Nimbus i Visby
Det går dåligt för båttillverkaren Nimbus. Under måndagen informerades personalen på Gotland om att uppsägningar är på väg.
Enligt uppgifter till Gotlands Tidning kan det handla om så många som 80 anställda, vilket förnekas av vd Erik Larsson.
Varslen väntas komma inom tre veckor.
Läs hela artikeln på helagotland.se, klicka här
Press release från Nimbus 080915:
Ny produktionsstrategi inom Nimbus Boats.
Nimbus Boats har byggt några av Europas starkaste båtvarumärken Nimbus, Storebro, Paragon och Ryds genom att ständigt fokusera på kvalitet, design, säkerhet och komfort. Genom produktutveckling och innovation har vi dessutom under årens lopp tagit fram nya koncept och båtmodeller som alla blivit uppskattade av såväl Europas båtexpertis som konsumenter.
I syfte att öka effektiviteten genom att skapa en flexibilitet i byggnationen av olika båtmodeller, skapa förutsättningar för nya investeringar samt minska fasta kostnader, har Nimbus fattat beslutet om en ny produktionsstrategi som bland annat innebär en koncentration av antalet produktionsställen.
Fabrikerna i Mariestad och Storebro blir nav i den nya produktionsstrukturen
Nimbus investerar 42 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Mariestadsfabriken. Investeringen gör det möjligt för oss att bygga dubbelt så många båtar mot vad vi gör idag och det finns även möjlighet till ytterligare utbyggnad. Vidare kommer produktionen av koncernens snickeri- och träinredningar att koncentreras till fabriken i Storebro.
Marknadsutveckling
Utvecklingen av världsekonomin under våren och sommaren har påverkat den totala båtförsäljningen vilket innebär att vi också måste anpassa vår produktionskapacitet till rådande läge.
Konsekvenser för produktionsanläggningarna och verksamheten i Långedrag.
Valet av framtida produktionsstruktur och konjunkturläget medför att bolaget har för avsikt att inleda MBL-förhandlingar om att stänga produktionsanläggningen i Visby till semestern 2009 och flytta Visbys produktion till Mariestad, Storebro samt Fårösund.
Bolaget har för avsikt att genomföra produktionsflytten under hösten 2008 och våren 2009. Ett antal medarbetare i Visby kommer att erbjudas jobb i våra andra fabriker. Verksamheten i Långedrag inklusive huvudkontoret kommer också att påverkas av ovanstående händelser vilket innebär att även här kommer MBL-förhandlingar om personalneddragningar att inledas.
Ledningen i Nimbus gör bedömningen att åtgärderna ovan är nödvändiga för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft för koncernen.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…