Litet och starkt block i gummi
Nu kommer en utmanare till det traditionella blocket. Mjukt i gummi, kan det vara nåt att ha?
MXL Soft Block, som detta mjuka block heter, ska vara särskilt lämpat för höga laster och sägs kunna ersätta konventionella block i en lång rad olika funktioner på en båt, till exempel som mastfotsblock, kastblock, genuatravare, uthal, barberhaul och i kaskadutväxlingar.
Notervärt är också att ska vara såväl lätt som starkt och smidigt. Det har inga rörliga delar som kräver underhåll och det är lätt att flytta utan att några verktyg behövs.
Levereras med en Dyneema-loop som kan monteras på två olika sätt, för i stort sett alla typer av fästpunkter.
Finns i tre olika storlekar: MXL6 för lina upp till 8mm, max arbetslast 1000kg, vikt 20g. MXL 8 för lina upp till 10mm, max arbetslast 1 400kg, vikt 40g. Och så MXL 10 för lina upp till 14mm, max arbetslast 2 400 kg, vikt 82g.
Pris från 567 kr.
Info www.lirosropes.se.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…