Målgång för VOR i Göteborg
Göteborg blir värdstad för Volvo Ocean Race både 2015 och 2018.
– Göteborg befäster sig nu som en av Nordeuropas ledande evenemangsstäder, säger kommunordförande Anneli Hulthén.
– Göteborg är en perfekt plats för att avsluta ett globalt evenemang av den här storleken, säger Frostad som har egna meriter som Volvo Ocean Race-seglare.
Det känns bra att veta att vi, efter att ha seglat tiotusentals sjömil runt jorden, kommer att anlända till en värdhamn med alla nödvändiga förutsättningar och kunskaper för att skapa ett fantastiskt evenemang – och som dessutom har en historia som ger en känsla av att tävlingen kommer hem.
Den kompletta listan över racets värdstäder 2014/2015 är ännu inte offentliggjord. Men klart är att starten sker i Alicante i Spanien med första stop-over i Recife i nordöstra Brasilien och att lagen senare gästar Auckland i Nya Zeeland innan de rundar Kap Horn och styr mot ett andra brasilianskt stop-over, i Itajaí. Fler hamnstopp tillkommer. Göteborg har två gånger tidigare varit värdstad för Volvo Ocean Race:
• 2002 på Eriksberg där omstöpningen av det anrika varvsområdet till modernt bostadsområde då just påbörjats.
• 2006 på Lindholmen, en annan del av gamla varvs-Göteborg, där den förändringsprocess som då fick fart lett till att området idag hyser universitetscampus, Lindholmen Science Park, flera huvudkontor och företag med totalt 25 000 anställda.
Göteborg var värdstad för näst sista stoppet i Volvo Ocean Race år 2002 och målgång 2006. Nu kommer båtarna tillbaka.
– Nu sätter vi fokus på Frihamnen och området på båda sidor Göta älv mitt i stan, säger Anneli Hulthén. Volvo Ocean Race blir en kommunikations-plattform för två av våra största stadsutvecklingsprojekt, Älvstaden och arbetet inför 400-årsjubileet 2021. Vi vill stärka Göteborgs och regionens kärna och dessutom göra Göteborg till en internationell förebild för hållbar utveckling.
Göteborg & Co, som utvecklar och marknadsför destinationen Göteborg, har haft uppdraget att värva Volvo Ocean Race till staden.
– Vi har konkurrerat med fler världsstäder än någonsin, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Som alltid när Göteborg söker stora evenemang handlar det inte om hur mycket pengar vi satsar – utan om vår kreativitet att utveckla både evenemanget och staden.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…