Enhjulig motorcykel – bra för båtbruk?
För dem som tröttnat på att knöla ihop och isär ihopfällbara cyklar och inte funnit glädje i att trampa sig fram, kan denna spännande enhjuling vara lösningen.
I somras testade vi en intressant manick som heter Monowheel. Det är i princip ett hjul som kappslats in i ett hölje. En fantastisk liten pryl som inte tar upp någon plats ombord och fungerar lika bra som snabbt färdmedel som för att få uppmärksamhet. Nu har det kommit en konkurrent. Eller en utvecklad lyxversion om man så vill.
Den så kallade micromotorcykeln Ryno lär om möjligt dra än fler blickar till sig och bör vara riktigt bekväm att färdas på. Åtminstone i jämförelse med Monowheel.
Båda manickerna är eldrivna och har en toppfart på 16 km/h, men räckvidden skiljer sig. Lilla Monowheel klarar 30 km medan Ryno bara rullar 16 km. Men den sistnämnda klarar bra mycket mer packning. Bara att hänga på 100 kg packning och köra. På Monowheel måste man klara att hålla vikten i armarna eller på ryggen och därtill bibehålla balansen.
Sista saken att ta hänsyn till är priset. Ryno kostar 34 000 kr medan Monowheel kostar från 5 990 kr. Då klarar den bara att bära personer på 80 kg och når 20. Medan den uppdaterade värstingversionen som heter 2.0 klarar 45 km och kostar 9 900 kr.
Mer info hittar ni påwww.rynomotors.com.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…