Datorn avslöjar motorns liv

Gubbkörd eller tok-körd? Vid köp av en bättre begagnad båtmotor kan en dator avslöja hur motorn har använts.
Nyare modeller av utombords-motorer har det mesta datalagrat, information som kan ses via en lap-top.
Genom att plugga in datorn i en port i motorn kan en auktoriserad försäljare med rätt programvara få fram mängder av information om motorns historia. Suzuki säljer denna mjukvara, i alla fall i USA, för 715 USdollar. Men hittar man en försäljare som har mjukvaran och vet hur man gör kan det vara värt några extra kronor för att få koll på ditt eventuella köp.
Den här motorn har bara körts i totalt 2,7 timmar, men visar vilka tider som har körts i de olika varvtalsintervallerna.
Har motorn övervarvats? Och i så fall hur länge? Har den blivit för varm? Och i så fall hur länge?
Sådan information går att utläsa från diagnosen samt hur direktinsprutningen har fungerat. Ju nyare motor desto mer information.
Antal timmar hur motorn har körts är mer värdefull information än årsmodell. Har till exempel motorn använts under många körtimmar men mestadels till trollingfiske indikerar det ett bättre köp en en motor som ofta gått på över 5 000 varv.
En motor som aldrig har körts över 5 000 varv behöver dock inte vara det perfekta köpet. Här kan man misstänka att det sitter fel propeller på drevet och att motorn därför helt enkelt inte kan komma upp i höga varv. Kolla därför vilken propeller som sitter på drevet.
Källa: boats.com
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…