Bensinkriget – Mercury svarar med ny V8


Mer kraft, högre vridmoment och en anmärkningsvärt tyst och jämn gång. Det är vad som utlovas i Mercury/MerCruiser 6,2-liters V8-drevmotor som nu kommer i två varianter (300 och 350 hk).
Samtidigt deklarerar man stolt att den nya motorn är för marin användning hela vägen från grunden. Något som man kan tycka borde vara självklart. Men alls icke har varit det.

Bättre vridmoment
Till de nya finesserna hör bland annat ett insugningssystem som med sina långa vridna kanaler optimerar luftflödet och ger ett förbättrat vridmoment och därmed bättre acceleration.
Det ovan nämnda är en funktion som är en bra hjälp när man till exempel kör i långsam planingsfart utan att plötsligt ramla igenom planingströskeln.
Mer pålitlig
Listan med funktioner kan också fyllas på med insugsljuddämpare som dämpar buller, ett helt nytt spjällhus bakpå motorn som riktar ljudet bort från förarplatsen samt ”säsongsförlängande dräneringssystem” som säkerställer pålitligheten under den känsliga övergångstiden mellan säsongerna.

Större efterfrågan på bensinmotorer
Motortillverkarnas stora nysatsning på bensinmotorer har sin enkla förklaring – efterfrågan har ökat markant efter många år då dieselmotorer har dominerat marknaden på våra breddgrader totalt.
– Men det är egentligen ganska konstigt, säger Anders Tibblin, som är Service Manager på Mercury. Han fortsätter:
Mercury/MerCruisers nya V8 har sverigepremiär på vårens båtmässor.
Läs också om Volvo Pentas storsatsning på bensinmotorer.
Mercury/Mercruiser 6,2 l
Längd: 318 mm
Bredd: 762 mm
Höjd: 559 mm
Vikt (utan drev): 391 kg
Motorstyrka: 350/300 hk
Maxvarv: 5000 – 5400 rpm
Slagvolym: 6,2 l
Bränsle: bensin
Bränsletillförsel: datorstyrd elektronisk insprutning
Kompatibla drev: Bravo One, Bravo Two, Bravo Three
Grundpris (300 hk) med Bravo One: 234 400 kr
Grundpris (350 hk) med Bravo One: 246 000 kr
Mer info: www.mercurymarine.com
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…