Vem ska väja?
Ett rättsfall från Bohuslän ger en intressant bild av vem som ska väja och varför. Det handlar om liten båt och stort fartyg. Det som populärt brukar kallas brödseglarregeln.
I Hakefjorden i Bohuslän går en farled från Stenungsund sydvästvart mot havet. Med en bredd av ca 650 m markerad av en ledboj mot sydväst passerar leden väster om de två steniga Mitholmarna. Både före och efter passagen är det bredare.
Rune Fiskarsson låg i leden för att ta upp nät, när den 170 m långa och 25 m breda gastankern Helga närmade sig från Stenungsundshållet. Helga gav signal, men Rune stannade vid sin nätvakare, medan en båt bredvid honom drog sig undan. Helga trodde först att båda skulle flytta sig men tvingades sen gira styrbord för att undvika kollision med Runes båt, och lotsen ombord berättade senare att han känt sig oviss om vad Rune kunde ta sig till. Händelsen rapporterades till Sjöfartsverket, och Rune åtalades för vårdslöshet i sjötrafik.
Tingsrätten betraktade inte leden som trång farled för Helga. Eftersom Rune inte för ögonblicket var hindrad av fiske, borde han visserligen enligt regel 18 d ha flyttat sig för djuphämmade Helga, men försummelsen var ringa och motiverade inte straff.
Hovrätten tyckte däremot leden var trång för Helga, eftersom hon inte kunde navigera fritt där. Rätten såg det som fel av Rune att ligga kvar efter Helgas signal och framhöll att Helga måst gira mot ledens ytterkant. Rune dömdes till dagsböter.
Det är rätt vanligt att större fartyg anser sig ha rätt att påkalla fri passage genom att tuta. I det här fallet var Helga tydligen inte utsatt för annat besvär än att gira. Förenklat är fallet en bra illustration till reglerna både om djupgående fartyg och om trång farled.
Regel 18 d om ”djuphämmade” fartyg avser inte bara trånga leder. Men företrädet för ett sådant fartyg gäller bara om det visar varningssignal, och det ska då navigera med särskild försiktighet (reglerna 28 resp. 18). Det är inte en sån situation som rådde på platsen.
Reglerna om trång farled, som hovrätten tillämpade, avser otillräckligt utrymme som hindrar ett fartyg att iaktta de allmänna väjningsreglerna. Är leden trång i den meningen får småbåtar enligt regel 9b inte hindra större fartyg som är hänvisade till den trånga leden. Leden i Hakefjorden är kanske trång för Helga vid Almöbron men behöver i övrigt knappast bereda henne några svårigheter att iaktta sjövägsreglerna. I varje fall borde en ensam stillaliggare vid Mitholmarna lätt ha kunnat passeras, och Rune har därmed inte hindrat genomfarten för Helga i strid mot regel 9 b.
Gör det nån skillnad att det låg en annan båt intill som flyttade sig? Ja, det kan i och för sig ha varit förvillande, men det har mindre med trång farled att göra än med gott sjömanskap. Och om Helga inte gett signal utan bara girat något för de stillaliggande, hade nog ingen incident uppstått.
Text Hugo Tiberg
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…