Så undviker du de vanligaste misstagen till sjöss

De flesta missöden till sjöss är små, obetydliga alternativt ringa men inte desto mindre pinsamma och förargliga. Så här undviker du dem.

Sjöassistans-bogsering-inledning
De flesta problem till sjöss är av är av ringa karaktär. Foto: Sjöassistans.

Har du kollat dödmansgreppet och att inte växeln ligger i vid startförsök? I sådana fall har du avvärjt de två vanligaste anledningarna till att Sjöassistans, om så bara per telefon, måste agera. Om du dessutom har kollat att luftskruven/nippeln till bränsletanken inte är åtdragen så står du sannolikt inför en underbart bekymmersfri dag till sjöss.

– För så är det, säger Jan Josephson, VD på Sjöassistans och fortsätter:

– Hela 30 procent av alla problem som uppstår till sjöss är bagateller som vi löser per telefon utan att ens behöva rycka ut. Och ja – väldigt ofta rör det sig om småsaker som att växeln ligger i vid ett startförsök.

Det här är ett kul och lärorikt tema – fler exempel?

– Jag skulle kunna hålla på länge. Här ska jag dock vara tydlig med att man gör rätt som ringer oss när problem uppstår. Vi hjälper så gärna till. Det är mycket som man ska ha koll på och som kan vara en anledning till att motorn vill gå. Ta huvudströmbrytarna till exempel. Eller ta bensinslangen som inte får vara klämd. Ett extremt exempel på det senare var en man som hade klämt bensinslangen med två ölbackar.

Ännu fler dråpliga exempel?

– Ja, vid ett tillfälle var det någon som visserligen hade fått igång motorn men som sedan hade problem med själva framdrivningen – eller bakdrivningen rättare sagt eftersom det var backning ut från bryggan som gällde för stunden. Det visade sig att båten fortfarande satt fast med en tamp i bryggan.

Det låter som typiska nybörjarmisstag. Är ovana en vanlig anledning till att Sjöassistans måste rycka ut?

– Nja, min spaning är snarare att det ofta gäller båtar som man har hyrt och som man inte har hunnit lära känna ordentligt ännu.

– En klassiker är också att göra fel vid tankning – att hälla färskvatten i bränsletanken och tvärt om. Det händer att folk byter lock på vatten-, septik-, och bränsletanken för att lura eventuella tjuvar när de ska slanga båten på bensin. Det gäller bara att komma ihåg det och att informera om det om man hyr eller plånar ut sin båt, säger Jan Josephson.

Vad är vanligast när det gäller lite större missöden?

– En klassiker är att glömma sätta i dyvikan/bottenpluggen inför sjösättning. Det kan vara ett dyrt misstag. Sedan bör man tänka till ett varv extra när man lämnar båten en period. Det kan till exempel vara dumt att lämna båten vid bryggan med aktern utåt då vågor kan slå över och sänka båten.

– Se också till att ha öppnat självlänsen när du lämnar båten och att länsen inte täpps till av smuts, löv eller något annat. Om så sker…

Ja?

– Om så ändå sker gäller det också att agera rätt.

Vad är rätt i sådana fall?

– Rätt är att inte ha för bråttom med bärgningen utan att ha en tydlig plan för vad som ska ske när man väl lyckas bärga båten. Då gäller det att ett varv eller en verkstad står beredd att ta hand om motorn. Att till exempel bärga båten/motorn på söndagen och få in den på verkstad först på tisdagen är fatalt. Då är den garanterat riktigt illa däran.

– En motor som har dränkts klarar sig mycket bättre i vattnet än på land. Ring oss på Sjöassistans eller ditt försäkringsbolag innan du börjar agera på egen hand så kan du spara massor av tid, pengar och besvär.

Så vilket blir ditt slutgiltiga tips gällande vanliga misstag till sjöss?

– Checklistor! Se till att ha checklistor där du bockar av viktigheter inför olika moment oavsett det gäller uppstart, lämning av båt, sjö-, torrsättning eller vad det nu kan gälla, avslutar Jan Josephson.

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö