Bottenfärg mot havstulpaner under utveckling

Havstulpaner är ett gissel för båtägare, men en ny typ av miljövänlig bottenfärg är under utveckling
Havslevande svamp kan vara lösningen på problemet med att hålla havstulpaner borta från båtbotten utan skada miljön. Det har forskare vid Göteborgs Universitet och Sveriges forskingstekniska institut i Borås kommit fram till, enligt Råd och Rön.
Havstulpan är ett kräftdjur som sätter sig fast på hårda ytor, exempelvis båtbottnar. När de blir många och växer till sig kan de bromsa båtens hastighet och därmed ge ökad bränsleförbrukning, vilket förstås är negativt för miljön.
Nu har forskare vid Göteborgs universitet och Sveriges tekniska forskningsinstitut i Borås konstaterat att en ny typ av båtfärg med extrakt av en havslevande svamp, kan vara lösningen på problemet.
Extraktet från den levande svampen påverkar nervsystemet hos havstulpaner, som därmed inte kan sätta sig fast på båten.Svampextraktet är bara giftigt när det sitter på båten. Om det löses upp i havsvattnet blir det ofarligt både för djur och människor.
Arbetet fortsätter nu med att ta fram en färg som snart kan säljas i handeln.
– Svampextrakt är förmodligen både billigare och framförallt mer miljövänligt än de färger med kopparföreningar som finns på marknaden i dag, säger Hans Elwing, professor vid institutionen för cell- och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet till Råd och Rön.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…