Bottenfärg mot havstulpaner under utveckling
Havstulpaner är ett gissel för båtägare, men en ny typ av miljövänlig bottenfärg är under utveckling
Havslevande svamp kan vara lösningen på problemet med att hålla havstulpaner borta från båtbotten utan skada miljön. Det har forskare vid Göteborgs Universitet och Sveriges forskingstekniska institut i Borås kommit fram till, enligt Råd och Rön.
Havstulpan är ett kräftdjur som sätter sig fast på hårda ytor, exempelvis båtbottnar. När de blir många och växer till sig kan de bromsa båtens hastighet och därmed ge ökad bränsleförbrukning, vilket förstås är negativt för miljön.
Nu har forskare vid Göteborgs universitet och Sveriges tekniska forskningsinstitut i Borås konstaterat att en ny typ av båtfärg med extrakt av en havslevande svamp, kan vara lösningen på problemet.
Extraktet från den levande svampen påverkar nervsystemet hos havstulpaner, som därmed inte kan sätta sig fast på båten.Svampextraktet är bara giftigt när det sitter på båten. Om det löses upp i havsvattnet blir det ofarligt både för djur och människor.
Arbetet fortsätter nu med att ta fram en färg som snart kan säljas i handeln.
– Svampextrakt är förmodligen både billigare och framförallt mer miljövänligt än de färger med kopparföreningar som finns på marknaden i dag, säger Hans Elwing, professor vid institutionen för cell- och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet till Råd och Rön.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…