Vi testar Sveriges snabbaste Fjordling 17 HT!
”Mästerverk och fullträff”. Stora ord förvisso – men så kan bara ytterst få båtar jämföra sig med Fjordling 17 HT när det gäller gångläget. Se testen!
Vi har ställt oss frågan otaliga gånger och gör det igen: Fattade salig Jan Herman Linge vidden av vad han åstadkom vid ritbordet den där dagen? Ja alltså – den dagen 1962 då han ritade det sista på det som skulle bli Fjordling 17 HT? Eller var det ett rent lyckoskott?
Världens bästa 5-metersbåt?
Oavsett vad så är denna klassiker något av det mest kritikerrosade som finns i vår del av båtvärlden. Det tycker inte minst Skippos utsände Gustav Morin som ska få sig en ordentlig åktur denna stilla morgon på Dalarö i slutet av oktober.
– Jag ska få möjlighet att hänga med i Viktor Walkins topprenoverade och fartoptimerade exemplar. En drömdag, det kittlar faktiskt i magen, säger han i videon ovan inför åkturen.
Gemensamt för alla båtentusiaster som stämmer in i lovsången om Fjordlingen är att de värdesätter goda gångegenskaper där denna gynnare på blott dryga fem meter intar en särställning.
Andra har också läst:
Kraftiga motorer
Det har i sin tur lett till att Fjordlingar över lag kostas på när det gäller förfiningar, förbättringar, förstärkningar, modifieringar och underhåll. Den som har kommit över en Fjordling 17 HT har inte gjort det av en slump. Hen – eller oftast han – vet vad den går för när det gäller köregenskaper och hänger därför på rejäla motorer. Här är Viktor Walkins exemplar på intet sätt är något undantag.
Vad sägs om att denna en hardtop-båt från 1967 har gett de piggaste av vattenskotrar rejält på tafsen när det gäller såväl acceleration som toppfart? Vad sägs sedan om att Skippos väldigt luttrade reporter är märkbart tagen i denna test medan superlativen haglar i skräckblandad förtjusning.
En Mercury 250 R på 250+ hästkrafter räcker till en toppfart på hisnande 74 knop, vilket gör Viktor Walkins Fjordling 17 HT till en av Sveriges absolut snabbaste. Det finns mycket att imponeras över, men den oerhört markanta planingströskeln, där det är stört omöjligt att se något framåt överhuvudtaget vid gaspådrag, är inte så praktiskt. Även om vi på bilderna överdriver detta till absurdum. Det måste ju showas lite också!
250+ hästkrafter och 74 hisnande knop!
Antal hästkrafter? Oklart. Därav bara ett stort frågetecken bak på motorn där detta brukar anges. Motorn är dock en Mercury 250 R vilket alla hugade fartfantaster vet att det betyder 250 hästkrafter med ett okänt antal extra hästkrafter därtill.
Toppfart?
Viktors toppnotering är 74 knop, vilket torde göra detta till, om inte Sveriges snabbaste så åtminstone en av Sveriges snabbaste Fjordling 17 när man släpper alla de 250+ hästarna fria.
Andra har också läst:
Något att noterna är att Gustav Morin är märkbart imponerad över att Fjordlingen går så stabilt, även i höga farter. Men det är inget som kommer gratis eller är en självklarhet. Det är resultatet av rätt renovering, rätt utrustning och många timmars testande. Mer om detta i intervjun med Sveriges Fjordlingguru Olle Corneman: Köra Fjordling: ”Det är med livet som insats”.
Inredningen? Två racingstolar. Inget mer. Viktor Walkins Fjordling 17 HT kör man för körandets skull och för att slå omvärlden med häpnad med det vackra gångläget. Punkt. Sedan säger förbrukningen, 1,3 liter per sjömil i 60 knop, också en del om hur effektivt skrovet är, det lilla som ligger i vattnet.
Fenomentet Fjordling
Allt sammantaget gör detta Viktors Fjordling – och Fjordling 17 HT över lag för den delen – till mer än bara en båt. Av de mest inbitna beskrivs Jan Herman Linges mästerverk som ett fenomen och en båt som må vara dyr i inköp. Men som bibehåller sitt värde i decennium efter decennium.
De bästa exemplaren är nu samlarobjekt och kan värderas till över 300 000 kr, medan topprenoverade versioner säljs ännu dyrare.
Se testen!







