Fjordling 17-experten: ”Vi kör med livet som insats”

Kombinationen liten båt och herrejösses-motor är livsfarlig om man inte har ett och annat klart för sig. Här är Fjordling 17-expertens bästa tips.

Med farten ökar riskerna och det måste man vara medveten om. Sedan finns det åtgärder att vidta för att minimera riskerna och det är här som Olle Corneman kommer in i bilden. En man som skaffade sin Fjordling 17 HT för 45 år sedan och som gjort till sin sak att coacha Fjordling-ägare i stort och smått. Inte minst när det gäller säkerheten.

Det hänger på styrningen

Först och främst måste man förstå att höga farter kräver kunskap, respekt, och att föraren är på alerten. Men för att inte vidare förlora oss i självklarheter så gäller måste snabba båtar ha en bra styrning. Och nej, det räcker inte med att bara ha tagit steget ifrån wire-styrning.

Varning för pysventilen

– En tumregel säger att vid farter över 47 knop blir krafterna så stora att man inte bara behöver en hydraulstyrning, utan den behöver dessutom klara påfrestningarna. Många hydraulstyrningar har en inbyggd övertrycksventil som öppnar när krafterna blir för stora och när trycket i slangar och annat blir för högt. Det duger inte. Vid höga påfrestningar vill det till att styrningen står emot. Om övertrycksventilen öppnar så blir det i praktiken en snabb och ofrivillig kursändring och i nästa ögonblick ett kast som man aldrig vet hur det slutar, säger Olle Corneman.

Han fortsätter:

– Det väl i princip finns bara en styrning på marknaden för fritidsbåtar som klarar de kraven och den kostar runda slängar runt 30 000 kronor vilket brukar få folk att reagera. Men med tanke på det ovan sagda så är det värt det. 

Inga uppblåsbara flytvästar!

Nästa grej är att inte snåla när det gäller flytvästen. Riktiga båtracingvästar har inbyggda ryggplattor/skydd vilket förstås är bra. Men bara om de används och inte blir liggandes i ruffen.

Fjordling-17-flytväst
Olle Corneman använder en lite snällare (bekvämare) variant av den renodlade racing-västen medan Dottern Celine går hela vägen med inbyggt ryggskydd enligt konstens alla regler.

– Själv använder jag en lite snällare variant av den renodlade båtracing-västen som är lite mjukare – visserligen förstärkt i ryggen men inte med en hård platta.

Som alternativ har jag en vattenskid-väst som är kraftigt förstärkt med flera remmar. Kan var bra att undvika en uppblåsbar flytväst när man kör i högre farter, då den riskerar att bli skrot och helt oduglig om man kastas ur en båt i hög fart, säger Olle och förtydligar:

– En modern uppblåsbar flytväst skulle nog bara slitas sönder om man skulle träffa vattnet i hög fart. Jag har åkt mycket vattenskidor och när man kör slalom och passerar bakom båten kanske man håller upp mot 60-70 knop och de flytvästarna är gjorda för att klara det.

Fjordlingen måste förstärkas!

Sist men inte minst ska man inte inbilla sig att en Fjordling i original tål så mycket mer än 70 – 115 hästare som den först var tänkt för.

Större motorer kräver förstärkningar när det gäller såväl akterspegel som skrovstyvhet men det är en story för sig. En story som Olle Corneman har berättat för Skippos reporter vid ett tidigare tillfälle.