Targa 41: Urtrist, tråkig och alldeles underbar
Askungen sätter huvudet på spiken med sin kända fras utan att veta ett det är Targa 41 som hon egentligen talar om. Se testen av hyttbåten som har nästan alla rätt.
Nej, förarplatsen på flybridgen är inte mycket att skriva hem till mor om. Speciellt inte om solen har gått i moln. Eller om föraren är lite kort i rocken. Men där slutar också klagosången och övergår i dur. Vi ska ta det ifrån början.
Targa har en tydlig strategi och Targa 41:an är inget undantag. Man har ett grundrecept som är förfinat och förbättrat sedan dag ett. Med detta recept som grund tar man sedan fram nya modeller utan risk att trampa i klaveret.
Spelar säkert
Tråkigt? Kanske. Men framför allt är det ett slugt sätt att slippa allvarliga plumpar i testprotokollet. Det mesta är redan beprövat och kursändringarna som båttestare eller gammal kännare av märket slipper man överraskningar. Såväl positiva som negativa sådana.
I Targa 41 verkar man dock ha hittat sweetspot när det gäller en attraktiv storlek. Hur ska man annars förklara att just Targa 41, varvets näst största modell, är den modell som säljer mest och bäst i hela flottan? Eller vad sägs om väl över 50 sålda exemplar av denna 14-metersbåt på 11 mäktiga ton sedan 2023?
Känns bekant
Mycket känns alltså igen från tidigare modeller där ordet maffig är ett återkommande ord. Maffig för att Targa 41 kombinerar trygga köregenskaper och en mäktig inbyggd pondus med en acceleration som känns i ryggen. Vill man så går det att skotta på i 42 knop om man känner att man måste. Bästa marschfarten hittar vi dock i trakterna kring 25 knop då man kommer undan med en förbrukning på 3,3 liter per sjömil.
Receptet – att satsa på små förfiningar och förbättringar av tidigare modeller snarare än att komma med något revolutionerande – fortsätter också invändigt. Targa 41 är en fullfjädrad bobåt med allt komfort och finesser. Soffgruppen sväljer fem personer utan problem och hela interiören präglas av generösa mått de breda gångborden till trots.
Akterhytten tar priset
Förskeppets ”owners cabin” – som man envisas med att kalla förpiken – är stor, luftig och sober, men det är akterhytten som stjäl showen. Med fönster i skrovsidorna och kojer placerade nära vattenlinjen uppstår en speciell närhetskänsla till omgivningen. Här ryms en full dubbelsäng, en bred enkelsäng och en barnkoj – totalt fyra och en halv kojplatser bara i denna del av båten.
Andra har också läst:
Skarn- eller promenaddäcket är just ett promenaddäck. Med några få trappsteg rör man sig enkelt runt hela båten. Akterdäcket känns ovanligt lyxigt för en Targa, med luftigt möblemang och en kapellösning som ger både skydd och rymd. Lösningar för enkel landstigning finns på båda sidor, och kundanpassning är ett nyckelord – från solbäddar till speciallösningar för exempelvis trollingfiske, som extern joystickstyrning.
Srorbåt-känsla rakt igenom
I en tid när utombordare dominerar trendlistorna går Targa sin egen väg. Mindre modeller har experimenterat, men på 41:an – liksom på kommande 42 – är det inombordare som gäller. Resultatet är bland annat den massiva badbryggan och det tydliga storbåtskänslan som genomsyrar hela båten.
Allt sammantaget håller Targa 41:an stilen och bjuder på ett minimum av överraskningar – på gott och ont. Se testen!







