Mantaray M25 – svenskbyggd bärplansbåt för knappa miljonen

Svenska Mantaray lanserar M25 – en prispressad bärplansbåt som ska göra foiling tillgängligt för fler. Borta är den elektriska drivlinan och istället har all fokus lagts på energieffektiviseirng.

De som följt oss på Skippo under en längre tid har med all säkerhet hört namnet Mantaray tidigare. Vi har följt den om något långa och krokiga vägen för den svenska bärplansbåten under många år. Ett arbete som mynnade ut i modellen Mantaray M24.

Nu lanseras nästa modell, en båt som enligt tillverkaren själva ska kunna ge foiling till massorna.

Båten har fått namnet M25 och är ett projekt i miljömedvetenhet. Här har batterierna slopats till förmån för en fossil drivlina men samma vikt som tidigare läggs fortfarande vid energieffektivisering.

– Det viktigaste för miljön är att få ner energiförbrukningen, för då minskar ju också utsläppen. M25:an ger upp till 70% minskning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. I dagsläget är det troligen det mest miljösmarta valet vi båtägare kan göra, säger Karl Brodin, vd på Manraray.

Förfinad bärplansteknik

Till skillnad från stornamnet Candela har man på Mantaray valt att gå bort från sensorer, algoritmer och avancerad datateknik. Istället har otaliga timmar lagts på att utveckla det man kallar Dynamic Wing Technology eller DTW. En mekanisk lösning som ger direkt återkoppling till föraren och som, enligt Mantaray, minimerar tekniska fel.

Inför lanseringen av M25 har bärplanen uppdaterats ytterligare för att dels ge bättre funktion men framförallt bättre flygegenskaper. En förbättring är att bärplanet fram i stäven har sänkts ner under vattnet istället för att gå som en skida ovanpå vattenytan. För att fortfarande kunna reglera anfallsvinkeln har en mindre ytavkännare monterats.

Målet har varit att skapa en båt som kan konkurrera med konventionella båtar. Men det är också där utmaningen har legat.

– En utmaning har varit att göra ny teknik och innovation tillgänglig för fler. Att få ner tillverkningskostnaden och erbjuda en bärplansbåt som på riktigt kan konkurrera med vanliga konventionella båtar är något vi fokuserat mycket på. Först när vi når dit gör vi skillnad på riktigt, säger Karl Brodin.

Aggressiv prissättning

Bärplansteknik är ofta associerat med skyhöga kostnader. Detta är dock något som Mantaray vill röra sig bort ifrån. Därför har båten fått det minst sagt aggressiva priset på 995 000 kronor.

En summa som sannerligen imponerar för en 25-fots motorbåt med bärplan.

Priset inkluderar en utombordare på 70 hästkrafter. Mantaray själva rekommenderar dock att man väljer ett något större motorpaket på 100 hästkrafter vilket sannolikt kopplas till effekt som kräver för att få upp båten i foilande läge och den övergripande bränsleekonomin.

Redan nu går den nya modellen att beställa och förväntad leverans är under hösten. Första båten är i produktion och har förväntad sjösättning i slutet av augusti. Då lovar vi på Skippo att återkomma med ett grundligt test!